Jump to content

Tänd motorlampa


7867

Recommended Posts

Hej, råkade ut för en del otrevligheter när jag skulle besiktiga min Musse som är en manuellt 5.0 GT 2012 års modell.

Åkte till bilbesiktningen i Hässleholm för att besiktiga bilen för första gången sen jag köpte den 2019, var nybesiktigad då.

Allt gick bra tills miljökontrollen skulle göras, tomgång CO-halt 0,5 får vara högst 0,3.

Tomgång HC-halt för högt 295 får vara högst 200.

Förhöjd tomgång CO-halt för hög vid 2500 rpm. 0,7 får vara högst 0,2.

Alltså 3st. tvåor på lite mindre än 19 månader och ca. 450 körda mil.

Tog kontakt med min lokala verkstad som är mycket kompetenta när det gäller felsökningar på ALLA bilmärken, de kopplade upp bilen på deras avgas-..analysator och lät den gå en liten stund så att bägge katalysatorerna hann bli riktigt varma och då sjönk samtliga värden på CO-halt och HC-halt till godkända värden, utskrift på detta och 3 st. släckta tvåor!

Körde några mil med Musse i lugnt tempo (nästan gubbakörning), plötsligt tänds motorlampan och Musse börjar gå illa. Jaha, hem och ställde bilen i väntan på redan beställd årlig service på auktoriserad Ford-verkstad. Frågade snällt när jag lämnade in bilen om de samtidigt kunde koppla upp den mot en dator och läsa av felkoderna varför motorlampan börjat lysa. Jodå det kunde teknikern göra men det ända teknikern fick fram var att det var felkoder men hen kunde inte tyda dessa, deras ordinarie tekniker var långtidssjukskriven så de kunde inte göra mer. Blev istället rekommenderad att ringa Fordverkstaden i K-stad.

Gjorde så, pratade med en trevlig kvinnlig kundmottagare och talade om mina problem, ja, svarade kundmottagaren att det kostar ju 1900 kr. att koppla upp bilen för att läsa av felkoderna, sen måste vi beställa reservdelar från Grufman i Stockholm för vi har inga reservdelar hemma till den bilen! Jag frågade om det inte var en auktoriserad Ford-verkstad som jag kommit till, svaret blev att de hade inga reservdelar alls till min importerade bil, jag sa att alla Ford-bilar som är i Sverige är ju importerade, men hen menade amerikanska importbilar.

Okej, men kan ni fixa felet då? Det vet vi inte, de är så komplexa!

Tänkte att det här verkar inte bra, får nog ta kontakt med min lokala verkstad igen och höra vad de kommer fram till. Redan nästa dag fick jag tid där, Musse blev uppkopplad till en dator som sa att en av lambdasonderna inte var bra, Musse fick alldeles för mycket bränsle och det är inte bra. i kombination med jättevarma katalysatorer kan ju då det överflödiga bränslet i princip göra så att bilen helt enkelt brinner upp och det vill man ju inte.

Verkstaden beställde då en ny lambdasond via Grufman i Stockholm som var nere 2 dagar senare tack vare Postnord´s snigelpost. Men när paketet öppnades så kunde den kunniga verkstadspersonalen genast upptäcka att denna lambdasond var ju inte ny, den var använd, det syntes tydligt att den varit monterad på ett annat fordon, (skavmärke efter att man använt fel verktyg vid montering/demontering samt alldeles svart. Man betalar inte 2800 kr + moms för en bildel som varit monterad, man får dessutom inget återköp på motorelektriska delar.

Efter samtal med Grufman erkända man att man gjort fel och skickat en redan använd reservdel, vi skickar en ny genast. Redan nästa dag kom den nya lambdasonden och blev monterad, dock ny besvikelse, det hjälpte föga, samma problem, för mycket bränsle, de kunde visserligen släcka motorlampan men det var helt verkningslöst, den tändes genast igen. Jag tänkte att jag får kanske ta kontakt med en verkstad som är mer specialiserad på dessa bilar, jag ville inte riskera ett motorhaveri eller bränna upp bilen. Verkstadskillen som kollat på bilen hade fler förslag, men fredagkväll och cruising i stan på lördagen gjorde att jag lät bilen stå kvar på verkstaden över helgen. '

På måndagseftermiddagen ringer det från verkstaden, vi har löst problemet, jaha, vad var det för fel? Jo, den lambdasonden som de först trodde var defekt eftersom den var skarvad i kopplingar byttes ju ut men det hjälpte inte, utan det var en annan som de inte alls misstänkte som var defekt, efter det funkade allt igen och både Musse och jag var belåtna, kan verkligen rekommendera denna verkstad om det är fler som har problem sina ögonstenar. Hör isåfall av er!

MVH. Musseägare 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...