Hillan May 16, 2022 Report May 16, 2022 Hej ny här på forumet och har massor med frågor. Jag ska köpa min första mustang, min första egna muskelbil någonsin. Jag kan inte meka, så behöver en bil som är klar. Jag gillar självklart dom äldre modellerna men vill nu ha en modern. Jag vill köra den mycket och länge. Så vill inte ha någon som dricker för mycket bensin ( jag vet att det kan skära sig i detta forum) ej heller dyr skatt. Så vad rekommenderar ni? I min fantasi så ska den låta bra med . Jag tänker helst 250 000 och under. Så skulle bli glad för tips och råd. Citera
Per Berglund May 16, 2022 Report May 16, 2022 (redigerad) Muskelbil är endast vissa 60-70tals Mustanger Nyare är en "Spors car" /sport bil Glöm en äldre 60-70tals det är enormt med meck med dessa! Är ju trots allt ett halvt sekel gammla bilar....Allt måste ständigt pysslas med 250.000 får du endast en halvdan bil för numera så kan du inget meckande så kommer den mest stå i garaget. Skulle nog råda dig en lågmilad Gen 5 Mustang 2005-2014 En rätt bekymmerslös bil med enkel teknik=billig att laga Går okej billigt och försäkring får du nog kolla upp. Den finns med V6 men undvik helst dom då de flesta är embarmligt trötta och drar inte direkt mycket mindre. Gen 5 med V8 är inte så speciellt snabba direkt heller med dagens mått men mycket trevlig bil åka med Från 2011 händer det saker effektmässigt på V8 om det är viktigt men blir ju då törstigare. De saknar ju en hel del teknik och är lite "old school" på det sättet...Är ju runt 15år gammla nu! Tyvärr är många sönderskruvade/trimmade så vore jag dig försök hitta en i originalskick. Viktigt kolla upp histora med typ Carfax då det är extremt vanligt med skadade/skrotade bilar Självklart mycket roligare bil gå upp till Gen 6 men du har säkert redan sett vad de kostar så budgeten spräcker du direkt! Här börjar det bli en mycket mer modern bil med bra väghålling, uppförande än Gen 5. Mycket mer aggresiv att köra och en av de roligaste Mustangerna att köra! Modernt chassi och bra knuff i motorn och i princip allt är bättre än Gen 5 Helt klart rätt val om du kan tänka dig går upp över 300.000 Gen 5 är ärligt mer "vardagsbil" i mina ögon medans Gen 6 är en sportbil Att dom "låter" är bara kul första månaden! Sen blir du trött på det så undvik bilar med för mycket aggresivt sportavgassystem.....Alla låter "gött" original Ändrade %s av %s (%s) Citera
Hillan May 16, 2022 Author Report May 16, 2022 Tack så jättemycket Per för ett bra utförligt svar. Kom inte på något bättre att skriva än muskelbil . Jag läste lite på olika motorer och då kunde v8 dra mer än det dubbla av v6. + hittade några med skyhög skatt över 13000. Gäller det även Gen 6 , har du några förslag på vad jag ska söka på? Filter sökning? Hade även en tanke på att kunna köra den mer eller mindre året runt om jag väljer bort cab, men tänkte inte alls på vägsaltet då Känns nästan lite hopplöst hitta en bra bil med tanke på hemmafixare och tidigare skrot. Ja mycket funderingar o frågor, men utan frågor får man ju inga svar och jag vill ha en bra bil Citera
Per Berglund May 17, 2022 Report May 17, 2022 (redigerad) 11 timmar sedan, Hillan said: Tack så jättemycket Per för ett bra utförligt svar. Kom inte på något bättre att skriva än muskelbil . Jag läste lite på olika motorer och då kunde v8 dra mer än det dubbla av v6. + hittade några med skyhög skatt över 13000. Gäller det även Gen 6 , har du några förslag på vad jag ska söka på? Filter sökning? Hade även en tanke på att kunna köra den mer eller mindre året runt om jag väljer bort cab, men tänkte inte alls på vägsaltet då Känns nästan lite hopplöst hitta en bra bil med tanke på hemmafixare och tidigare skrot. Ja mycket funderingar o frågor, men utan frågor får man ju inga svar och jag vill ha en bra bil Hur mycket dom drar beror på hur tung din fot är. Behandlar man dom likvärdigt så drar aldrig en V8 dubbelt mot en V6 elelr Ecoboost Det är bara googla på respektive bil vad de drar WLTP så ser du vad de drar relativt Räkna aldrig lågt utan krasst kan man nog säga mellan 1-1.5 L/mil Skatten beror på bilens ålder. Du har nog tittat på bilar som ligger kvar med Malus......Se på bilar äldre än 3år så är det helt andra siffror Ska du köra året runt är Gen 6 bäst då de har en mycket bättre väghållning med teknik och delad bakaxel. Ser du är focuserad på kostnad och då har du bara 2,3L Ecoboost att välja. Glöm V8 direkt det är minst dubbla kostnaden totalt! Kanske 3-4ggr mer om man även räknar in försäkringen som slår hårt om du är ung dessutom. Är kostnad prio börja kolla försäkring skulle jag säga och välj en Ecoboost 2,3 som är betydligt billigare både köpa, serva och köra Själva besninnotan är nog inte den största kostnadsskillnaden Men enbart bensinkostnad ser du det är 27% skillnad på stadskörning mellan V8 och Ecoboost Söker skattekostnad gör du på regnummer på Transportsyrelsen...Går på 10sekunder där Försäkring bara ring ditt försäkringsbolag och fråga via regnummer Ändrade %s av %s (%s) Citera
Hillan May 17, 2022 Author Report May 17, 2022 Tack , jag ska ge mig själv en 50 års present . Jag kollar och har hittat flera fina på blocket . Så återkommer med frågor. Citera
Per Berglund May 18, 2022 Report May 18, 2022 (redigerad) 7 timmar sedan, Hillan said: Tack , jag ska ge mig själv en 50 års present . Jag kollar och har hittat flera fina på blocket . Så återkommer med frågor. Det finns en hel del faktiskt! Mitt råd ta från en bilfirma där du kan få garanti. Det är nästan allid nått strul med dessa med enkla felkoder eller annat som har med elektronik att göra....Eller maskinellt för den delen Inte nödvändigtvis med att det kan vara dålig kvalitet utan mer att bilar blir stående långa tider eller klåfingriga ägare.....Mustangägare verkar ha en större andel som "tror" de kan skruva än andra entusuaster. Bilar mår alltid bäst att konstant användas Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.