Jump to content

Handbromsen nu igen.


javelin70

Recommended Posts

Min 95:a GT har alltid lyckats klara sej igenom besiktningen men idag sket det sej. Svag handbromsverkan. Tycker att den alltid varit dålig men nu har jag ett nyrenoverat ok vänster bak (höger funkar problemfritt) och nya Ford originalklossar, borde ju ha blivit bättre (klarade bes förra året) men... Finns ju inget att justera, kan det löna sej att byta wire? Den har nog suttit där sen bilen var ny, man får dra spaken långt upp innan det tar. Nån som har ett bra tips?

/Micke

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
39 minuter sedan, Corvette said:

Bara kika på filmen 😉

 

 

Ah, ok - så det ska gå att flytta manuellt alltså? Min har nog inte den där låsplåten vad jag minns (hade konsolen av när jag mekade med bromsarna senast). Om det var en recall kanske man missat det, bilen är importerad från Japan.

/Micke

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ok, kan konstatera att min bil är orörd och det går inte att göra som i videon, flytta spärrhaken nån/några kugg ner. När man lossar handbromsen helt lyfter spärrhaken från kuggarna. När man drar i handbromsen hakar den i första kugg den når. På videon ser det ut som om spärrhakens övre del är kapad, nåt som jag antar gjordes på recallen. Frågan är om det funkar att kapa bort den delen när man inte har låsplåten som sitter på bilarna som är modifierade.

Tycker ändå att bromsarna borde ta som det ser ut nu, man kan inte dra spaken ända upp. Fick som bäst värdena 1,1 och 1,5 - 13%.

Lägger med en bild på hur det ser ut på min.

 

/Micke

IMG_20220924_180111715_HDR~2.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Problemet är att det är en parkeringsbroms och ingen nödbroms.

Parkeringsbromsen skall appliceras först sedan skall test utföras, men detta kan inte göras på Svensk Bilprovning för då brinner deras testare upp.
Har du en original instruktionsbok skall detta stå i den också hur man skall testa den.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Corvette said:

Problemet är att det är en parkeringsbroms och ingen nödbroms.

Parkeringsbromsen skall appliceras först sedan skall test utföras, men detta kan inte göras på Svensk Bilprovning för då brinner deras testare upp.
Har du en original instruktionsbok skall detta stå i den också hur man skall testa den.

Jo, jag har ju läst en del om det. Har nog dokumentet som finns där det beskrivs hur det ska testas. Jag kan inte hitta något fel, allt funkar som det ska. Låter jag bilen rulla framåt eller bakåt på tomgång med växel i och drar handbromsen så stannar bilen. Drar jag i ett extra hack och gasar så går det att få den att röra sej men då får motorn jobba. Står jag i en liten backe står den kvar med med drive/back i. Gasar jag då börjar den rulla men stannar sakta om jag släpper gasen.

Skivorna är ju inte nya, vet inte om det skulle löna sej att byta?

414686264_IMG_20220925_1440102902.thumb.jpg.3376512b3143f3fc22a09ea694099590.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...