Jump to content

Recommended Posts

Har en mustang 67 ht 289cui Med 4-petad manuell.

Motorn är den med 4-portsförgasare på 225hp. Funderar lite på justeringen på bränsle och tändning. Vad är normalt att den vill varva? Som det är nu så vill den bara dra till strax över 4000rpm.

Sedan verkar det som om den motar lite precis vid ett visst läge på gasen. Antagligen när det två sista portarna öppnar sig. På fullgas verkar det som om den får tillräckligt. Skulle kanske prova att gå upp lite på Huvudmunstycken på de första portarna? Några bra tips?

Tack på förhand

Hej.

Ett gammalt råd är att du först packar om den förgasaren

du har, det kanske är dax för ny nålventil och andra detaljer

i förgasaren. :?

Jag brukar råda till att göra detta först för att få ett bra

resultat vid förgasarjustering. 8)

Original på din 67a skall det sitta en Autolite 4100 eller

en 2100, till dessa finns det packningsatser att köpa. :wink:

tjena

förgasaren är en holley 4v. Motorn ska vara original med endast 9000 mil på nacken. Det enda som är bytt på motorn är förgasaren. Kan kanske hända att den har blivit bestyckad fel. Enligt mina tidigare erfarenheter behöver man med dagens bränsle lite större munstycken än förr.

En original 289 är väl inte så speciellt varvvillig (beroende på originalkamaxeln?). Min egen bil kroknar lite grand när man passerat 4000 rpm (vid kick-down växlar den upp vid ca 4500 rpm). Jag har dock bara en 289 med 2-port.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...