Jump to content

C6 eller FMX


Recommended Posts

Gäst

Massor med skillnader på lådorna!

Vilken du väljer beror på motor och effektuttag.

C6 är modernare,tyngre,större och mer energislukande.

Tar någonstans drygt 40hk att snurra runt.

Större maskiner och högt effektuttag så är C6 bra som orginallåda.

Ska du tävla så är den för slö i växlingarna och tar för mycket effekt.

Kräver modifiering för att växla riktigt bra.

FMX bygger i grunden på gammla Ford lådor från 50-talet.

Väldigt tung den också men tar mindre effekt och växlar snabbare.

Lätt modifiering på dessa lådor är alltid att rekommendera.

Har du en 351 maskin eller mindre så är FMX utan tvekan bäst.

Dess nackdel är att reservdelarna är begränsade men själv har jag aldrig haft problem att få tag i delar.

C4 är ännu bättre om du har 302 maskin eller mindre.

Tävlingbruk så är kraftigt modifierade C4 lådor det bästa men kostar flis.

Jag skulle välja C6 om du har en Big Block.

FMX eller C4 för alla smalblock

Föresten om det är en Musse 66 du äger (ditt namn) så bör du luta åt FMX/C4 efterssom C6'an är så stor att den tveksamt får plats i de tidiga Mustangerna.

Tror C6 kom från 68 ??

Link to comment
Share on other sites

Hej Per B!

Har du någon aning om hur många hk som finns kvar på bakdäcken med en 390 motor på c:a 340 hk (borrad 030 över) och en C6 låda, bakaxel med utväxling 3.0? Jag har väldigt svårt att få bilen till att rita svarta streck. Kräver viss teknik. Däcken är BF Goodrich 235:or.

____________

P-O Olsson

CMC 452

68 390 GT cab

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Med en 390 borde du inte ha några problem alls att rita streck. :lol:

BF Goodrich Radial har dessutom dåligt grepp så där ska det vara lätt

Förmodligen är inte maskinen rätt justerad.

Ställ in tändning och justera upp tändstiften så ordnar det sig.

Vrid upp tändningen så mycket det går te.x 14 grader och öka gappet på tändstiften om du kör högeffektspole!?

Se till att alla tändsystemkomponenter är nytt och fräsht. (kondensator,stift,kablar,rotor,lock)

Läste tidigare i Hot Rod om ett exempel på en bil där man förlorade 50Hk på dålig justering på tändsystem och förgasare.

En Cougar med 302'a som hade 125hk på bakhjulen när dom började och efter justering så hadde dom nästan 180hk utan att köpt en enda pryl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...