Jump to content

Hjälp med parkeringsljus till besiktning. hur gör jag??


lenfog

Recommended Posts

Tjena! Jag har en mustang GT -00. och jag undrar hur jag skall koppla för att få bort blinkersfunktionen från parkeringsljuset. så att p-ljuset inte slocknar när jag blinkar. är det någon som vet hur man gör??

Mvh Lelle

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte exakt var du har stöt på patrul om det är bak eller fram? men jag ger lite almäna råd och tips på hur du kan lösa problemet.

Mitt råd är att rör orginal elen så lite som möjligt.

Utan dra ett separat el sytem och sätt i gula lampor i bakljusen så kan du enkelt ändra tilbaka om du vill ochså.

Backljusen behöver inte fungera på besiktningen, så inga problem med det heller.

Fram kan man ibland om det vill sig illa bli tvungen att exempelvis göra hållare för en extra lampa som är gul i orginalblinkersen som kan även ha med parkeringsljuset att göra. Men det blir ju snyggare att bora in en gul bredvid. Nya blinkers/parkeringsljus hållare. Är ju heller inte så dyra om man vill ändra tillbaka helt och hållet och slippa en extra lampa i lamphuset.

Har gjort så här på USA bilar tidigare utan problem. Har dock ej gjort det på en 00:a mustang. Men det kan ju inte vara svårare där.

Exakt i detalj hur du bygger detta är mycket att förklara men lite klurande och tekniskt kunnade så fixar du det enkelt. Och ett stort plus som jag ser med den här lösningen hella orginalsytemet är orört bara några kontakter man behöver koppla ur tillfäligt. sen kan du välja viket du vill använda mellan besiktningarna.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hitta en länk här på forumet som kanske hjälper dig lite mer i den här frågan.

Är det reg besiktining eller vanlig du ska göra på den?

läs den här och hör med bilprovningen vad det är för regler just nu som är aktuela. Ändrar sig ju lite ibland så kanske inte okej längre med blinkers i bakljusen låter så i den här länken.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=5423

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Nä, det gällde en årlig kontroll bes.Det löste sig.Problemet var att när vi monterade en separat armatur på stötfångaren o tog p-ljus funktionen från blinkersarmaturen,så slocknade p-ljuset när jag blinkade.Vilket stämmer ,för p-ljuset skall ju inte lysa när man blinkar(samma fenomen som bak i princip).Nu tog vi och kopplade ihop p-ljusen samtidigt som de var kopplade till respektive ordinarie vid blinkers armaturen.Så när jag blinkar vänster ,så slocknar normalt vänster p-ljus,då får den spänning från höger p-ljus istället.Ja, det vart en lång förklaring.Men den gick igenom nålsögat och det är huvudsaken.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...