Jump to content

Renoverad motor


Gäst

Recommended Posts

Gäst

Hej ,

Har precis fått min rasade motor renoverad och pga att oljetrycket försvann på den gamla har gjort att jag undrar hur stor risk det är att detta kan hända igen på en nyrenoverad motor., och när det händer vad det beror på?.

Motorn är en 351 cl cobra jet 4 bultat ramöverfall

Tacksam för svar

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

Att förutsäga den procentuella chansen för att ditt oljetryck skulle försvinna igen är ju inte lätt att svara på. Då måste du veta vad som hände senast det inträffade. Vad sade firman som renoverade att orsaken var ?

Anledningar till att tappa oljetryck kan vara väldigt många, men jag skall ta upp de som jag kommer på, glöm inte att trycket uppstår pågrund av att det inte är fritt flöde i motorn.

Felorsaker:

oljepumpsdrivning går sönder, oljepumpen skär ihop, oljepumpens tryckreducerare går sönder, för låg oljenivå, kan bero på häftig acceleration oljan försvinner bakåt i tråget, oljan har svårt att rinna tillbaka till tråget från topparna, pickuppen lossnar från pumpen man kan sammanfatta att om pumpen slutar pumpa olja pga mek fel eller oljebrist så uppstår lågt oljetryck.

Sedan så är det också som så att om din motor blir mycket sliten så ökar lagerspelen vilket innebär att oljan alldeles för lättvindigt försvinner ut på sidorna om lagren istället för att pumpas vidare via oljekanalerna, mottrycket i oljesystemet minskar då och i och med detta så minskar oljetrycket i motorn.

Du kan även råka ut för lokala tryckfall i motorn om en oljekanal eventuellt skulle bli täppt, då får du ingen smörjning på några ställen och ett haveri inträffar, i detta fall så är det inte säkert att du skulle märka att du får lågt oljetryck, snarare högre än vanligt.

Jag tycker inte att du skall oroa dig för att ditt oljetryck skall försvinna nu när din motor har blivit renoverad.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Tack det känns bra att höra.

Motorn som var mycket dåligt ihopsatt av tidigare ägare och detta medförde plötsligt oljetrycksfall.

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...