Jump to content

Ingen effekt!


Gäst

Recommended Posts

Under vintern böt jag uväxling till 3.73, K&N filter, underdrivepullyes, headers, nybyggt avgassystem utan kattar, ställde upp tändningen till 13grader.

Nu till problemet, bilen skulle flyttas för ett tag sedan, då hade jag inte plockat ihop, avgassystemet, EGRslangarna körde utan lamdasonder och bilen gick i ett nödsystem (gick fett) Då gick bilen bra, 1an tog slut fort som fan när man hade full gas på 1an utan hjulspinn skicka den ut baken på 2an och span till ca 10meter. Men nu när bilen är helt ihopplockad orkar den inget alls, knappt så den orkar spinna iväg på 1an, spinner kanske 5meter, 0-70kmh tar lika lång tid som den gjorde orginal 0-100 alltså 1ans växel.

Får upp check engine efter att bilen vart igång ca 10min slocknar efter 5sek, ska koppla in bilen till en dator.

Men varför är den så slö? vad jag kan tänka mig är att luftmängdsmätaren är trasig, knacksensorn kanske reagerar och sänker tändningen? Lamdasonderna tror jag inte pga att bilen inte går fett och i nödprogramet.

Någon annan som har någon smart ide?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att den motorn du har är byggd för mottrycket katalysatorerna och grenrören ger och när det nu inte finns så kan det bli så som du beskriver. Den blir slö, har varit med om det själv på en cheva V8 som gick mycket bättre med mottryck än utan.

Brukar då gå att få till med andra kammar eller omprogramering av datan.

Lycka till med meckandet!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

hej!

Med dom modsen du beskriver borde det hända betydligt mer. Måste ha hänt nåt nånstans.

Jag åker själv med 3:73, inga kattar, flowmaster 2,5" resten, pulleys, 13grader och KN. Jag kan inte trampa fullt efter en lugn fin start på ettan, drar till 3000 sen släpper det. Och har du då riktiga headers så borde det ju ryta till ännu mer. 94 och upp är väl något tyngre kanske men nog ska det släppa.. både ettan och tvåan...

Link to comment
Share on other sites

Nödprogrammet är nollat stog 1dygn utan batteri. Sen varför man gasar med en bil som inte är ihopplockad, lite dummt kanske med å andra sidan satt allt nödvändigt på, EGRsystemet kan ju inte göra någon skada, lamdasonderna likaså. Sen även ville jag kolla om bilen fungerade bra utan motstånd i avgassystemet, vilket den gjorde. Kan det vara så att bilen inte får tillträckligt med bensin? plocka ur några tändsift och kolla, tyckte det såg ut som det gick väldigt tort, men andra tyckte det såg optimalt ut. Finns det någon i närheten av Örebro, som kan mappa bilen?

Link to comment
Share on other sites

får motorn för lite soppa så bör de spika som fan, å de ska du akta dig för, låter dock som nå annat fel, knas med luftmasse mätare / mapp sensor (vet ej va de sitter på dom) eller spjälläges givarn som fått spel så den inte känner av hur mycke du ger på?

Link to comment
Share on other sites

Spikar gör den för sig inte. Det kan ju kanske vara något med hela spjällhuset, på tomgång går den gaska ojämt, dock inte så man ser på varvräknaren. Sen kan jag även tillägga att bilen har effekt när den är riktigt kall. Visst ska man inte gasa när bilen är kall, men var tvungen att få mer ledtrådar.

Link to comment
Share on other sites

låter nästan som att det drar tjuvluft nånstans när allt blivit varmt, varmkör å prova å spruta startgas vid insug mm, ökar varvet så har du en läcka där, det kan påverka då luften inte går via lmm, så styr elektroniken fattar ju inte hur mycke luft som sugs in då,

Link to comment
Share on other sites

Det kan förklara varför den går bra i ett nödprogram där den drar riktigt mycket bensin, kanske blir rätt mängd soppa och luft, ska prova immorn, tack för förslagen. Ingen tror annars på knacksensorn?

Link to comment
Share on other sites

Om allt ar tatt i avgassystemet och insug sa kommer du fa battre ledtradar om du kor diagnos.

Det gor du sjalv med en bygel, och laser av felkoderna pa instrumentet (CE lampan)

Jag har en lank till hur man gor pa min andra dator, om ingen annan hinner fore mig sa...

Link to comment
Share on other sites

de brukar sitta skruvade mot blocket, har visserligen inte kollat på nån sån motor, men alla andra ja skruvat me så e de så, oftast ansluten med en 2 polig kontakt, är en sensor som bara ligger tryckt mot blocket så du bör lätt se vilken de e,

Link to comment
Share on other sites

Får ut och kika efter en sådan kontakt.

Soppa finns det gott om i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...