Jump to content

byte från 6a


Recommended Posts

Guest Anders

jag tänkte byta motor från en 6a till en 302a i min 68ht. vad måste man byta mer för att besiktia, måste man svetsa om motorfästena eller sitter det på samma ställe? blir det dyrt (om man måste köpa mycket andra delar)?

mvh Anders

Hej!

Jag gjorde detta för 10år sedan och har ångrat mig grymt!

Mycket dyrarare än att köpa en Mustang V8 från början plus att 2'a hands värdet är högre på en äkta Mustang V8

Det är relativt lätt och ingen svetsning behövs men 1 ton delar behöver du!

Följande anser jag måste bytas förutom motor förståss.

*Motorfästen & motorkuddar

*Växellåda. C4 är enklast men den måste passa motor.

*Bakaxel. 8'' billigast (snäppte av min efter 3 veckor)

*Framfjädrar & dämpare

*Hela bromssystemet inkl huvudbromscylinder och bromspedal

*Spindlar fram.

*Fälgar blir det automatiskt eftersom det är 5-bultat på V8 bromsar och bakaxel. Din bil har 4-bultade fälgar

*Hela avgassystemet självklart

Att strunta i något av dessa är bara dumt för det har med säkerhet att göra. Safety first!

Det fungerar att använda 6'an bromssystem men är hopplöst svaga och dessutom är jag tveksam till om spindlarna håller?

Har du ingen servostyrning så kommer du önska dig det också senare!

Förutom allt #¤"&¤ jobb så måste du regbesikta bilen vilket iochförsig inte är några problem men en kostnad.

Kostnaden att göra allt kan jag inte svara riktigt på eftersom jag hadde massa delar och gör allt själv. Sen beror det på hur sniken man vill vara

En gissning från luften minst 50.000 om du måste köpa allt och göra det hyffsat.

Som sagt blir det hela dyrt!

Förr var det skillnad när du fick i princip en Mustang 6'a gratis och när beg delar fanns till rimmliga priser.

Idag måste man köpa mycket nytt då allt begagnat är dyrt och slitet. Grejjerna är ju faktiskt mer än 35år gammla

Trots kostnaden så läser man forfarande idag i många amerikanska tidningar om hur lätt det är att byta men nämner inte kostnaden.

Lite sentimentalt kanske?

Mitt råd är att sälja den och lägg 50.000 på en färdig istället.

Eller gör ordning den! 6'an är faktiskt himmla trevlig!!

Guest Anders

tackar för svar...ja gör nog som ni säger det är sant att man ska bevara 6orna...en fråga till: jag har renoverat en 302a, det mesta är gjort..dvs nya lager, packningar, kolvringar, kammaxel, vevaxeln, oljepump, vattenpump, startmotor, topparna är proffsrenoverade, blocket är iordninggjort, reno förgasare..(har säkert glömt skriva nåt). vad kan man få för den om man säljer???

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...