Jump to content

Recommended Posts

Hej.

I höstas pallade jag upp bilen slet av hjulen, rev ut inredningen för att kolla rost i golvet, vilket finns dock inte så farligt som befarat.

Genomgång av bromsar och en shelbysänkning var planerad.

När bilen var uppallad på bockar annonserade jag ut mina Cragar SS fälgar som såldes snabbt. Beställde 4 nya amr TT D fälgar+ BFG däck.

Som ligger bredvid den fortfarande uppallade bilen ivrigt väntade på att bli rastade.

Tyvärr kom den berömda stormen vilket vände upp och ner på allt vad meckande med bil hette. Nej nu gällde det att överleva 2 veckor utan el.

Sedan har man fått lägga allt krut på röjningsarbete i skogen för att minimera den ekonomiska förlusten.

Nu när bilen borde vara på träffar och liknande står den fortfarande på pallbockarna.

Under våren har jag sporadiskt besökt garaget och då fann jag att oljeläckaget från bromstrumman inte var från bromcylindern utan från bakaxeln. Ut med drivaxlarna och fann axeltätningar som var hårda som bakelit. Bakaxeln demonterades totalt, nya lager och tätningar beställdes.

Bromsarna revs ner och rengjordes inget bytt pga det är relativt fräscht och kommer troligen att funka bättre nu när oljeläckan är tätad.

BAnjon rengjordes utvändigt samt invändigt där avfettning och förlängd diskborste fick användas pga att det fanns ett ca 3 mm tjock lager av nån obestämbar sort,, koksad 80-90 olja?

Den planerade nya utvxl. + lamelldiffen fick stå tillbaka för en ny Husqvarna motorsåg.

Istället kom jag ihåg att en kille boende på andra sidan stan antytt att han hadde en 8" klump med utvxl. 3.0 liggandes.

Slog honom en signal,, jodå den fanns kvar, pris 1000:-.

Jag åkte över dagen efter men blev lite tveksam,, den såg ine alls likadan ut som min klump. Eller den likande med såg betydligt grövre ut.

Jag chansade,, det går väl att sälja vidare om den inte passar tänkte jag.

För övrigt hade han en 9" klump med 3.55 samt 9" drivaxlar 28 spl. till nyare musse = längre än 66:a drivaxlar om någon är intresserad såg fräscht ut.

Nåväl hemma i garaget blev jag än mer tveksam då jag hade dem liggandes bredvid varandra,, se bild.

Ni kan se vilka härliga färger bakaxeln haft tidigare limegrön och vit ,, gissa om ,jaa hijackersena sitter fortfarande kvar bak,,,

Snabbt lyfte jaf dit klumpen samt provade med drivaxlarna,,

Like a Glööve= Som handsken.

Tänk vad mycket förstärkningarna förändrar utseendet på delarna.

Nåväl, idag åker bakaxeln på plats med nya bussningar sänksats samt nya bromsledningar.

Sedan ger jag mig på framvagnen och förhoppningsvis är den klar till nästa helg,,,

Ha det....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...