Jump to content

SFRO's åsikter om byte av snäcka till kuggstång. Motor byte.


Husse

Recommended Posts

Håller på att bli galen på mitt projekt.

Har nu äntligen börjat med mitt motor byte, men stötte genast på problem, det är trångt alldeles för trångt.

Så nu undrar jag om det är någon som vet om man får byta ut styrsnäckan mot en kuggstång i stället och om man får montera stumma motorfästen och ändå få den godkänd vid en SFRO och Reg besiktning.

Bilen är en -70 så jag vet att det är ganska fritt på den årsmodellen och motorn som skall ner är en 5,0l V8 (302").

Om jag inte minns fel var det väl någon här som var SFRO besiktnings man.

Kuggstången jag tänkte använda är till en SAAB 9000 -90 och då får jag även servo.

  • 2 weeks later...

Som jag fattar det ska det inte vara några problem om du gör jobbet ordentligt. Nuförtiden är det ganska fria regler om detta. Men skaffa senaste SFRO handboken, där står det säkert mer. Jag har troligen samma problem framöver med min Vedette. Man kan ändra på grenröret, det gjorde en annan kille, men det blir inte snyggt. Jag överväger nog kuggstångsstyrning direkt.

Hur löser du kylarfrågan på din Opel? Har du plats för kylaren där den sitter från början? Jag får bygga en ny, lägre å montera längre fram, närmare grillen på min bil.

  • 2 weeks later...

Oops, gick visst inte att kolla utan att vara inloggad.

Så jag försöker väl lägga upp dem här.

Om nu det ej är okey får väl någon admin. ta bort dem eller flytta dem.

Har varit och "pillat" lite i dag, så nu är

växellåds fästet tillverkat.

Har även provmonterat motorhuven, med motorn på plats.

Det blir nog någon form av scoop på bilen. då generator och vattenpumps drivningen blir något högt, samt att förgasaren och luftfiltret kommer över huven, så det är lika bra att dölja detta med ett scoop.

Då nu motorn har sin slutgilltiga plats så har jag även börjat att bygga den nya kardantunneln.

Skall ner till bilen i morgon igen, om nu vädret tillåter mig detta, provar att få med mig kameran då.

Skoj projekt du håller på med!

Ska bli kul att höra hur den blir när den är klar!

Tittar här då och då för att se fortsätningen.

Lycka till med resterande byggande!

Mvh

MrV8

Vid mitt motor byte så glömde jag att kolla om vxl.lådans utgående axel och pinjong axel i bakaxeln var linjära.

Men vinkeln på vxl.lådan i förhållande till bakaxeln var ju givetvis fel och då jag inte kan sänka motorn nog mycket fram och ej heller höja lådan nog mycket bak, så är min fråga till någon som vet:

Kan jag öka vinkeln på bakaxeln några grader utan att det ställer till med något?

Eller får man svetsa om framvagns balken så att jag får ner motorn lägre?

Vill helst inte göra det sist nämnda, då det är betydligt lättare att öka vinkeln lite på bakaxeln, samt att det är nog så nervöst att ha svetsat om och bytt styrning.

Det verkar som om min bakaxel efter tidigare sänkning av fjädringen har ändrat vinkel, efter att jag justerat bilen till ett absolut vågrätt läge så var min medbringare i 90 graders vinkel och ej i 93-96 som den borde ha varit.

Eventuellt så måste jag göra båda delarna.

(Detta var Lördagens funderingar.)

Har varit och svetsat om balken i dag (läs måndag) samt efter lite modifikation även monterat P-ändarna. Har även lyft i motorn igen för säkert tjugonde gången, men nu tror jag att det blir "perfa"

fick ner motorn 40mm till, så nu går drivningen av gen, vattenpump och styrservo fritt för huven samt att jag troligen kan använda original sträckaren för dessa.

Med sänkningen av motor och en liten höjning av lådan, så blir drivlinan äntligen linjär med bakaxelns pinjong. (Phuu.)

Jag får även plats med mina headers, även om det blir lite tajt.

Men hål i huven för luftfilter kommer jag nog inte ifrån, men å andra sidan så ser det rätt "coolt" ut.

Fick givetvis slut på gas i svetsen, så några nya motorfästen blev det inte i kväll, men men, i morgon är en ny dag.

(Bilder kommer senare.)

Har i alla fall "kirrat" ny tråd och gas i dag, så nu skall det fortsättas med lite nya motorfästen, flyttas fäste för stödlager, byggas en ny front, göra om vxl.låds balken för tredje, eller om det är fjärde gången (höjas samt flyttas i sidled 20mm), fortsätta med kardan tunneln, torpedväggen och svetsa färdigt oljetråget mm.

Har även fixat en "snubbe" som skall fixa mitt kardan rör, korta samt ändra diametern på hålen för knutkorset så att mitt översättnings kors passar.

Har svetsat om vxl.lådsbalken igen samt börjat att provmontera motorn med insug och förgasare.

Så här blev det.

(Tydligen tycker fåglarna om att skita på min bil.)

Vad tycker ni?

Har efter lite strul med kardan, hittat en ny lösning på kardan problemet: Jag har hittat ett kortare kardanrör, så nu behöver jag inte kapa och "stöka" med kardan.

Tack Micke B.

Här är lite bilder på mitt nya stödlager fäste som jag har gjort i 3x100 mm bandjärn och justerbart i höjd, för att kunna justera drivlinan så att den blir linjär.

Glöm föregående bilder, det blev inte mycket kvar av det fästet.

Då jag blev tvungen att byta stödlager till ett som var lite mer "bastant" (= stummare) så gjorde jag om fästet ännu en gång, nu med möjlighet att justera även i längs led, då jag inte vet säkert än vilken kardan jag skall köra med.

Med detta fäste så kan jag lite olika kardanrör, det kan vara bra med tanke på att man kanske kör sönder några, he he.

Passade även på att tillverka en kardanring då jag inte litar till 100% på att knutar och/eller rör skall hålla.

Det blir även en kardan ring lite längre bak för att vara säker om den skulle gå av bakom stödlagret.

Vet inte om kardan ringen syns på bilderna, men här är några nya bilder.

Glöm föregående bilder, det blev inte mycket kvar av det fästet.

Då jag blev tvungen att byta stödlager till ett som var lite mer "bastant" (= stummare) så gjorde jag om fästet ännu en gång, nu med möjlighet att justera även i längs led, då jag inte vet säkert än vilken kardan jag skall köra med.

Med detta fäste så kan jag lite olika kardanrör, det kan vara bra med tanke på att man kanske kör sönder några, he he.

Passade även på att tillverka en kardanring då jag inte litar till 100% på att knutar och/eller rör skall hålla.

Det blir även en kardan ring lite längre bak för att vara säker om den skulle gå av bakom stödlagret.

Vet inte om kardan ringen syns på bilderna, men här är några nya bilder.

Tog lite ledigt från jobbet i eftermiddags, för att "skruva" på bilen.

Har dom nya motorfästena färdiga, så i morgon lördag, kan jag börja svetsa tillbaka kardantunneln och torpedväggen.

Lyckades att få ner motorn ytterligare 10mm, men då luftfiltret fortfarande sticker upp något över huven så tänker jag svetsa dit en bit av en dieselhuv, då dessa har en ganska "snygg" upphöjning mitt på huven, samt att jag tror det blir snyggare än ett luftfilter som tittar upp genom huven.

Återkommer med lite fler bilder på projektet i morgon.

  • 2 months later...

Har även svetsat vänstersidan färdigt, men ej hunnit måla den än.

Har även fixat mitt pedalställ, svetsat om rattaxeln (50/50 Saab, Opel), svetsat färdigt fästen för kuggstången, svetsat fronten och gjort den skruvad för att kunna demontera den enkelt, kapat och monterat oljestickorna, svetsat på en ny växelväljar arm på lådan, mm.

Lägger in lite bilder huller om buller, då det var länge sedan jag uppdaterade.

  • 1 month later...

Är länge sedan jag skrev något här, så här är en liten update!

Har inga nya bilder då jag bara har gjort lite "fin lir", men skall nu efter alla helger ta nya tag, måste tyvärr lyfta ur motorn igen då tråget blev lite i lägsta laget och detta pga. att jag fick korta "bulan" på tråget för att få ner det mellan framvagns balk och kuggstång.

Och för att få tillbaka den förlorade olje mängden, så breddade jag det samt byggde en "snorkel" under kuggstången, denna "snorkel" blev då lite för mycket nervinklad, så det första som skulle ha tagit i vid en "genom fjädring" hade blivit tråget.

Har även hunnit med att fixa mig en ny "vinterbil", en -82 Commodore, som jag nu har monterat ner min gammla 3 liters Race motor i, nu i något nerbantad version (ca: 180hk).

Återkommer med en update när jag har gjort något mera som är värt att fota.

Måste tyvärr ur med maskinen igen, då tråget och vänster headers måste svetsas om, annars är första momentet av ombyggnaden klart.

Del moment 2, blir bromsbyte och slipning och målning av alla svetsade kaross delar samt även om-målning av motor-rum.

Del moment 3, blir troligen breddning av bakskärmar, samt om jag nu bara får tag i några 15" stålfälgar, så blir det även breddning av dessa, skall på med minst 265 bak, så mina 7" fälgar är en aning för smala.

Återkommer med lite fler bilder när jag har gjort något mer foto-mässigt.

Men nu är det i alla fall år 2006 och då hade jag lovat mig själv att bilen skulle bli klar, så nu får jag sätta en jävla fart så jag får höra V8'a muller igen, saknar ljudet av V8'an, även om nu vinterbilen låter gott med 3liter och 2,5" system, så låter det i alla fall lite som ---------"Fattas två, Fattas två, Fattas två, Fattas två, Fattas två, Fattas två"

Har i går fått kontakt med "Far och son Opel" i Älvsbyn, som skickar mig "nya" bromsar till bilen.

Blir lika skivor som jag har på vinterbilen, då dessa passar rakt av på mina nav, sedan blir det Rekord 2,2's ok, som också passar rakt av på mina "spindlar", det jag får göra är att sätta höger ok på vänster sida och vice versa, då Rekorden har oken framför skivorna och jag har mina bakom skivorna, detta för att få luft nippeln uppåt på oken.

Till detta blir det sedan metall omspunna bromsslangar och green stuff belägg el. liknande.

Sedan får vi hoppas att SFRO godkänner denna kombination, annars får det bli några andra "kraftigare" ok.

Så med dessa bromsar, så är man så att säga på upploppet på projektet.

  • 2 weeks later...

Efter att jag har pratat med en "fart fantom" på orten vet jag nu att jag behöver en axel med 4,11:1 - 4,2?:1, får med 4,11:1 och 27,5-28" hjul ett slut varv på 6000rpm vid målgång på 402m, vilket är det max rpm jag tänkt mig.

Har även lämnat mina 302" toppar till honom för rep.

Efter att ha rivit dessa, har jag nu en liten lista på delar som jag behöver.

Jag behöver åtta st. std. avgas ventiler, 8st. lash caps (stavning), 16 st. std vippor med styrning, alltså inte plåt vippor, samt mont. detaljer till dessa, allt av intresse.

Jag skall så småningom köpa mig ett par Alu toppar, men då jag vill ha igång bilen till i sommar och "lädret" är lite tunt, så får jag nöja mig med standard toppar så länge.

Men har ni några av dessa delar så är jag intresserad.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...