Pelle cmc 375 June 15, 2003 Report Share June 15, 2003 I dag har jag plockat ner min bakaxel för att sätta i nya tätningar. Lagren verkar felfria men dom yttre känns lite tröga, ska man fetta in dom? Det är väl så kallade täta lager? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
429SCJ-R June 15, 2003 Report Share June 15, 2003 Om det är drivaxel lagren du menar så är dom täta och är smorda vid tillverkningen.Har dom rullat långt ?, Isåfall så kanske det är lika bra att byta dom då axlarna ändå är ur.JL Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 June 15, 2003 Author Report Share June 15, 2003 Ingen aning hur långt dom rullat. Men det verkar lite krångligt att pressa på nya lager, och som sagt så känns det bra när man snurrar dom. Men visst skulle det kännas skönt med nya, så jag tar gärna emot monteringstips.Pelle Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
429SCJ-R June 15, 2003 Report Share June 15, 2003 Framför lagren så sitter det krympringar som skall hjälpa till att hålla lagret på plats, dessa medföljer när du köper nya lager.Ta en vanlig huggmejsel och slå hårt på yttersidan på krympringen på ett par ställen. Deta gör att den expanderar och då går den lätt att ta bort.Lagren måste sedan pressas bort och då får du åka till någon som har en verkstads press och be att få lagren bort pressade. Detta är en snabb operation och är gjort på 10min. Om du dessutom har köpt nya lager så tar du med dom och får på pressade, nu skall även krympringarna pressas dit efter det att dom har blivit lite uppvärmda ( gas eller värme pistol) Sedan är det hela klart, såvida du inte har 31 splines axlar för då kan det också sitta glidbussningar som skall täta mot packboxen som sitter i ändan på banjon. Isåfall så får du montera dit dom efter krympringen.JL Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse cmc 625 June 15, 2003 Report Share June 15, 2003 Enklast är att ta med axlarna till någon verkstad el. likn. som har en press och kan ta av de gamla och pressa på de nya lagren. Gick till Ford förra vintern och gjorde så till min 65:a.Här kan du också läsa lite om hur det går till:http://www.mustangsplus.com/tech/bearings/rearber2.html Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.