Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Byggde ett nytt original 2" avgassystem med en burk på varje sida till min Mustang -68 med 351cl motor. Jag ville ha ljudet lite dovt, men det blev lite väl mesigt. Kan man modifiera burkarna på något sätt eller vilken typ av burkar skall jag skaffa istället?

"Darne" :P

Hej Darne!

Ja ett 2'' system är lite tunnt och ger då lite mesigare ljud.

Bara byta burkar hjälper inte så mycket och det är svårt att bygga om dom.

Kan bara tipsa om hur mitt är byggt.

Jag har 2.5'' rör med Apple's racing ovala dämpare.

Dämparna är väldigt långa och det ger mer volym i dom och därmed ett dovare ljud.

Dessutom är systemet ihoppbyggd vid växellådan vilket gör att ljudet blir mer homogent.

Ljudet detta ger är mycket potent och massivt. Samtidigt är det inte vasst eller jobbigt att lyssna på.

Se bild här.

OBS! Bilden ljuger lite för det ser ut som systemet hänger ner men i själva verket kan man knappt se avgassysemet från sidan

avgas.jpg

Hej!

Ja jag byggde om det 3ggr innan det blev bra.

Först har jag haft det vanliga H kopplingen som funka jättebra.

Sen fick jag för mig att bygga mer avancerat efter läst dom där artiklarna om X-pipe.

Det jag då gjorde var en låda i plåt som nästan liknade ett X men det blev totalfiasko.

Efterssom en låda har plana ytor så blev det vibrationer där och det lät faktiskt som en "marakas" under bilen.

Så det bygget fick leva 5min innan kapen kom fram igen.

3'e gången byggda jag liknande som den bilden du har men inte alls så fint.

Resultatet blev bra men jag märker ingen skillnad mot det vanliga H systemet.

Igentligen blev det sämmre eftersom nu är det omöjligt att göra jobb på växellådan utan att montera bort avgassystemet.

Man kanske märker skillnad om man ska köra racing :?:

Jag vill ju bara ha lite kul på stan med bilen. :twisted:

Hej Håkan lyd P.Bs råd bygg ett dubbelsystem med H-Pipa och du kommer att bli nöjd. Jag vet inte hur många varianter av förbindelser på dubbel system som har prövats och det har nästan alltid slutat med H-Pipa. Vad jag kan förstå så har inte FORD hafsat till något utan man har nog kollat upp innan man böjade att använda detta. Vad jag vet så går inga FORDAR som har dubbelsystem utan H-Pipa bra.

Här får man nästan mindervärdeskomplex :) här byggs det visst överallt, bygger ni på fri hand eller har ni några mått att gå efter? Jag hade tänkt köpa färdigt har ni några bra system att rekomendera.

Jag beställde avgassystemet till min -72a på Hansen Racing. Ett dubbelt 2"-system. Jag behövde bara lämna in det gamla Y-röret som mall etfersom det suttit enkelt system på bilen från början. Bra passform och snabb leverans. :D

• 1 month later...

Lite mer snack om H pipan på röret...

Sätt detta på rätt ställe annars kan det bli helt fel... Finns knepiga formler för det där med parametrar och skit om först motorvolym - duration på kam - längd på headers mm.....

Efter summering så ska i allafall tvärpipan sitta där gaspulserna vänder i röret... för att då utjämmna pulserna... ta en sunkig cheva småblock tex. Trampa fullt och släpp - lyssna.. ett kraftigt fladdersmatter när motorn varavar ner... Slutsats? Garanterat ingen h-pipa..

för oss vanliga dödliga så finns det enklare sätt...

Bygg ditt system som det passar... med hänsyn för tvärrör.. Tejpa en remsa maskeringstejp på vardera röret nån stans där Du antar att det ska sitta ett h-rör.

Ut å gasa en sväng så det bränner lite i rören... kolla på tejpen där det brunnit bäst.... där ska röret sitta....

Smidigt sätt...

Det är alltså här som det blir varmast (frånsett headers) och här står gaserna stilla en stund.

Funkar på gatmotorer medans det med öppna headers har mindre betydelse skulle jag tro. Den kritiska punkten hamnar ju ändå utanför rören då....

Lycka till...

John Eriksson, Vetlanda