Jump to content

Recommended Posts

Hej Igen,

Det är ju konstigt att man inte kan hålla sig borta ifrån denna sida och sitta timmavis och läsa era kloka inlägg när man borde göra annat.

Nu till min fråga. Snart är ju tyvärr hösten här och då får man ju plocka fram Volvon igen "kul" :cry: .

Men vad behöver man göra med bilen när man ställer in den i mörkret i nästan 6 månader? Är det nått speciellt att tänka på. Jag har tänkt att serva den hos verkstaden innan så det är inga sådana tips jag behöver. Mer saker att tänka på för att den skall vara lika fräch när man tar ut den som när man ställde in den. (råttgift i baksätet kanske är ett allternativ)

Hej Igen,

Det är ju konstigt att man inte kan hålla sig borta ifrån denna sida och sitta timmavis och läsa era kloka inlägg när man borde göra annat.

Nu till min fråga. Snart är ju tyvärr hösten här och då får man ju plocka fram Volvon igen "kul" :cry: .

Men vad behöver man göra med bilen när man ställer in den i mörkret i nästan 6 månader? Är det nått speciellt att tänka på. Jag har tänkt att serva den hos verkstaden innan så det är inga sådana tips jag behöver. Mer saker att tänka på för att den skall vara lika fräch när man tar ut den som när man ställde in den. (råttgift i baksätet kanske är ett allternativ)

*Byta olja, oljefilter om det behövs.

*Kolla så det är rätt tryck i däcken, gärna lite mer än vanligt om bilen inte ska pallas upp.

*Vid möjlighet, palla upp bilen. Annars får man se till att köra den någon gång i månaden så inte däcken tar stryk.

*Släng in några torrbollar i kupén. Bör tömmas ganska ofta den första tiden.

*Råttgift funkar väl, men jag har hört att enris ska vara bra också. (runtom bilen). http://www.google.se/search?hl=sv&q=enris+%2B+r%C3%A5ttor&meta=

*En sista tvätt några dagar innan man ställer in bilen är väl inte dumt heller, så man får bort det mesta skiten.

*Olja in motorn så inte aluminiumet... hmmm vad fan heter det. inte "blir vitt" =) dock inget farligt.

*Koppla ur batteriet (som vi alla vet) så det inte drar onödigt med ström.

Slänger upp lite mer "att tänka på" när jag kommer på det.

Lycke på =)