Jump to content

Oljud i motor efter service


Martin CMC1324

Recommended Posts

Hej igen!

Efter servicen tycker jag att motorn låter annurlunda. Typ svaga knackningar framifrån sett på vänster sida. Det jag bytat ut är följade: Olja texaco 10-40 delsynthet, oljefilter, R-tänstift och luftfilter.

Enligt verkstaden skall knackningarna försvinna efter någon vecka.

Kan det bero på oljan? moton lät inget före servicen.

MVH Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag tror det beror på oljan som gör att det kan knacka från någon lyftare. Enligt ford så ska ju dessa ha 10w-30 inte helt vanlig olja i Europa men den finns. 10w-40 ska bara användas i konstant extremt höga temperature typ 40 grader. Jag antar att det finns ett bra skäl till varför man anger 10w-30. Efter mycket letande så hittade jag en quaker state olja som verkar ok. Den ska vara speciellt bra för hydrallyftare. http://www.quakerstate.se/produktinfo/M ... 10W-30.pdf Jag mitt tips är en bra 10w-30 olja. Att ljudet skulle försvinna efter ett tag tror jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

Vad är bäst/Nädvändigast att köra på? Mineral eller del/hel-syntet olja.

Fick höra att dessa motorer inte är så petiga om vad det skall ha för olja.

De är inte skapade för att vara så känsliga. Vart rekomenderad en vanlig mineralolja typ 10-30W

Link to comment
Share on other sites

Använd olja enligt instruktionsboken.

Vad säger den?

Är det rätt enligt den så är det inte oljan det beror på.

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på de amerikanska forumen så verkar många köra med Mobil 1 Helsyntet 10w-30 som inte finns i Sverige. Verkar dock samtidigt som om många får läckage i bakre ramlagertätningen med helsyntet. Det slutar dock när man man går tillbaka till mineral eller delsyntet. Jag tror att delsyntet är den bästa kompromissen.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. men jag pratade igen med verkstaden.. Killen menade att det egentligen inte ska vara någon större skilland på 10-30 och 10-40 olja mer än att 10-40 olja ska tåla högre temp. Jag märkte även att när motorn är kall så finns inte ljudet, bara när den är varm. Servicekillen sade att de hade haft problem med R-stift på chevroletmotorer att resistansen är för stor. Jag tycker också att motorn börjat gå ojämt. Vi skulle prova byta till platinastift.

jag vet inte men bör jag byta till 10-30 olja eller inte? vissa säger att det kvittar..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...