Jump to content

Mustang -69 HT, Lygdman CMC813


Lygdman cmc813

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter ytterligare en dag i garaget har jag "bara" högra hjulhuset kvar innan jag får börja jobba sittande igen å som jag längtar :)

Jag har inte lagt någon överdriven tid på yttre delen av hjulhuset eftersom det ska bytas längre fram i samband med bakskärmsbytet.. (har nya liggandes) :angel:

post-1183-144839152309_thumb.jpg

post-1183-144839152319_thumb.jpg

post-1183-144839152329_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort några timmar igen, jag försökte bli klar med undersidan denna helg men som alltid tar det längre tid än man tror..

Det är rätt mycket spackel och dåliga lagningar i hjulhusets yttre del, så jag kör bort spacklet och färgen nu även om det kommer bytas senare.. Men det tar tid..

Jag har även tagit bort det sista beviset på att jag har använt bilen, så jag fick lukta på lite bränt gummi idag ;)

Så det blir till att köra det sista nu till helgen, på återseende

post-1183-144839152583_thumb.jpg

post-1183-14483915259_thumb.jpg

post-1183-144839152597_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket Lars, klart den kommer användas när den är klar.. Även om nivån tycks öka för varje år byggs den bara för att användas :oops:

Det här med att leva, gör man inte det när man håller på med sånt man tycker om:confused:

Nog funderar man ibland va man sysslar med, man är nog rätt skadad som håller på med bilar på det här sättet :angel:

Idag (läs lördag) har jag slipat ur en del av skuffen (ca25%) Men det tar tid och jag har svårt att låta bli det som ska bytas senare.. Men jag tror det bli ganska bra i alla fall, så nu ska det bara sovas några timmar så man får åka ut till garaget igen och fortsätta..

post-1183-144839153604_thumb.jpg

post-1183-14483915361_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.. är ganska ny här men måste beundra din energi... jag har själv renoverat en mustang som jag köpte nerplockad i kartonger.... men det var ca:25 år sedan.

Bodde i garaget i stort sett 1 år..det året tog totalt död på lusten att skruva i bilar..efter att jag sålde den bilen gjorde jag ett uppehåll på 17år där det kom annat mellan...hus..barn..jobb..mm.

När jag sedan tog upp intresset igen så lovade jag mig själv...inget skruvande...så numera tvättar,polerar,och servar jag bilen bara...och nu ÄLSKAR jag mitt intresse igen...

Vad jag då vill säga är..skruva bara när det känns kul..inte när det är ett måste...

Keep up the good work !!!

Bilen verkar bli fantastisk..

Link to comment
Share on other sites

Hej.. är ganska ny här men måste beundra din energi... jag har själv renoverat en mustang som jag köpte nerplockad i kartonger.... men det var ca:25 år sedan.

Bodde i garaget i stort sett 1 år..det året tog totalt död på lusten att skruva i bilar..efter att jag sålde den bilen gjorde jag ett uppehåll på 17år där det kom annat mellan...hus..barn..jobb..mm.

När jag sedan tog upp intresset igen så lovade jag mig själv...inget skruvande...så numera tvättar,polerar,och servar jag bilen bara...och nu ÄLSKAR jag mitt intresse igen...

Vad jag då vill säga är..skruva bara när det känns kul..inte när det är ett måste...

Keep up the good work !!!

Bilen verkar bli fantastisk..

Tack så mycket, det är precis som du skriver och det är därför det här projektet dragit ut så länge på tiden för jag orkar inte köra hela tiden..

Under flera år hade jag bara den här bilen och slet så mycket jag orka, men jag insåg att jag var tvungen att ha någonting att åka i också så numera har jag 2 bilar till som rullar (Galaxie -59 och en F250 -66) och det stormtrivs jag med..

Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker det är kul att skruva så därför fortsätter jag även om det blir långa uppehåll ibland..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fortfarande stiltje.. Men Pickisen vart "klar" för sommaren så den blev besiktad idag med blankt papper, å de kändes skönt :)

Så i morgon fortsätter jag skruva i hop motorn till Galaxien, det blev lite packningsbyte och lite ny färg när jag ändå lyft ur den för grenrörsfixet.. Så jag börjar kunna se en ände på det jobbet snart också men det lär nog ta några veckor till innan jag får återgå mot Mustangen igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var motorn i lyft i Galaxien igen och uppstartad, efter lite packningsbyten å lite ny färg.. Så till helgen blir det till att börja med nytt avgassystem, byte av torkar motor mm, å de drar i hop sig mot besiktning så det visar sig om jag hinner klart :)

post-1183-144839157142_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Den ena ursäkten efter den andra och dom fortsätter att komma.. Och det är fortfarande händelselöst med Mustangen men den nya ursäkten är att jag bytte bort Pickisen i somras mot en -56a Ford Fairlane TownSedan som skulle vara helrenoverad men inte riktigt helt ihop skruvad.. Men som alltid så är den dåligt ihop skruvad så jag plockar i sär sak efter sak och sätter ihop den riktigt så tiden bara springer i väg för mig.. Men å andra sidan va gör ett projekt mer eller mindre dom andra (bl.a. Mustangen) finns ju kvar ändå ;) Så vi får se när det börjar hända något på Mustangen igen :)

post-1183-144839165888_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sysslolös? Nä de e ingen risk, inte de närmsta 10åren i allafall :oops: Det sista inköpet blev en -86 Sportster 883 som är borrad till 1200 vildare kam osv. som stått i 13 år.. Men det jobbet har jag lejt bort till min far mot att han också får bruka den när den är klar :angel:

Va det gäller 56an så är elsystemet nästan klart nu, men jag väntar på lite delar till värmekanalerna för att kunna göra det sista under instrumentbrädan, så nästa steg är att passa in dörrarna så att jag kan skruva in inredningen helt. Sen har jag lite rostlagning i framvagnsbalken.. Å sen ska bara motorn rivas och gå igenom, för efter uppstart (den gick på 1+3 cylindrar) så konstaterades att dom inte fått stötstängerna riktigt på plats så dom hade hoppat ur lyftarna, så det känns som att jag vill kolla igenom motorn helt innan jag stoppar tillbaka den igen..

Men jag ser en ende på jobbet i alla fall även om det som alltid var mycket mer än jag hoppats på, och planen är att den ska regbes. nu till våren. Så nu ska jag ut å börja passa in dörrarna lite innan det är dax att åka de där 67 milen till jobbet igen *suck* dom resorna tar tyvärr både tid och energi som jag hade velat lagt på mina projekt istället.. Men va gör man inte för det där månadsbidraget man får :rolleyes:

Och innan ni dömer ut 56an helt, kom i håg att jag bytte rakt av mot -66 F250 jag hade..

post-1183-144839168078_thumb.jpg

post-1183-144839168089_thumb.jpg

post-1183-144839168102_thumb.jpg

post-1183-144839168112_thumb.jpg

post-1183-144839168133_thumb.jpg

post-1183-144839168155_thumb.jpg

post-1183-144839168178_thumb.jpg

post-1183-144839168198_thumb.jpg

post-1183-144839168208_thumb.jpg

post-1183-144839168215_thumb.jpg

post-1183-144839168221_thumb.jpg

post-1183-144839168234_thumb.jpg

post-1183-144839168247_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Sysslolös? Nä de e ingen risk, inte de närmsta 10åren i allafall :oops: Det sista inköpet blev en -86 Sportster 883 som är borrad till 1200 vildare kam osv. som stått i 13 år.. Men det jobbet har jag lejt bort till min far mot att han också får bruka den när den är klar :angel:

Va det gäller 56an så är elsystemet nästan klart nu, men jag väntar på lite delar till värmekanalerna för att kunna göra det sista under instrumentbrädan, så nästa steg är att passa in dörrarna så att jag kan skruva in inredningen helt. Sen har jag lite rostlagning i framvagnsbalken.. Å sen ska bara motorn rivas och gå igenom, för efter uppstart (den gick på 1+3 cylindrar) så konstaterades att dom inte fått stötstängerna riktigt på plats så dom hade hoppat ur lyftarna, så det känns som att jag vill kolla igenom motorn helt innan jag stoppar tillbaka den igen..

Men jag ser en ende på jobbet i alla fall även om det som alltid var mycket mer än jag hoppats på, och planen är att den ska regbes. nu till våren. Så nu ska jag ut å börja passa in dörrarna lite innan det är dax att åka de där 67 milen till jobbet igen *suck* dom resorna tar tyvärr både tid och energi som jag hade velat lagt på mina projekt istället.. Men va gör man inte för det där månadsbidraget man får :rolleyes:

Och innan ni dömer ut 56an helt, kom i håg att jag bytte rakt av mot -66 F250 jag hade..

Tjena Jimmy.... lärade smyga in :shh: i dina gömmor å glutta lite...

Man ska aldrig dömma ut gamla klenoder... tänk va jobb man skulle få då...???? Jag tycker den är charmig. gött å kika till dej få si vad som är i görningen... å det ser bra och lovande ut..!

Ha en fantastikt God Jul...

//Håkan ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jimmy.... lärade smyga in :shh: i dina gömmor å glutta lite...

Man ska aldrig dömma ut gamla klenoder... tänk va jobb man skulle få då...???? Jag tycker den är charmig. gött å kika till dej få si vad som är i görningen... å det ser bra och lovande ut..!

Ha en fantastikt God Jul...

//Håkan ;)

Du är alltid välkommen hit Håkan även om det står stilla med Mustangen :)

Ha en fantastiskt God Jul du med.

Och alla ni andra med så klart!

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering på 56an..

Jag har rivit motorn (292 Y-blockare) nu och konstaterat att det ligger mycket pengar även i denna, men tyvärr så har "Fel" person skruvat i hop den och startat upp den..

Allt inuti den är/var nytt, botten delen är balanserad det sitter större ventiler i osv..

Men till det tråkiga:

Idioten som har startat upp den har varvat sönder den :(

En kolv är sönder spikad med repor i cylindern som följd.

En kolv har spruckit vid kolvbulten.

Flera stöt stänger hade hoppat dän varav ena låg i lyftargalleriet krokig.

2 topplocksbultar satt på fel plats vilket gjorde att den ena hade bottnat och olja hade tryckt sig förbi packningen in i 2 cylindrar.

Kam lagrena sitter felvridna så det kom inte upp olja till högra toppen.

Och det är aningen stygga märken i vev lagrena..

Så slutsatsen blir att VISSA SKA INTE HÅLLA PÅ MED BILAR!!

Och det var tur att jag rev hela motorn innan allt har rasat..

Så nu har jag beställt 2 nya kolvar med ringar, vev lager, kam lager för stöt stänger och packningar hade jag redan köpt hem.

Jag hoppas kunna rädda cylindern med honing, den är redan borrad 0.080 (dvs 312 +0.030) veven är omslipad -0.030 men ser ut att ha klarat sig. Och vipparmarna och ventiler verkar ha klarat sig med monterings oljan, så förhoppningsvis kommer jag kunna rädda motorn..

Men jag får återkomma när jag har honat och börjat återmontera.

post-1183-144839172127_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
En liten uppdatering på 56an..

Jag har rivit motorn (292 Y-blockare) nu och konstaterat att det ligger mycket pengar även i denna, men tyvärr så har "Fel" person skruvat i hop den och startat upp den..

Allt inuti den är/var nytt, botten delen är balanserad det sitter större ventiler i osv..

Men till det tråkiga:

Idioten som har startat upp den har varvat sönder den :(

En kolv är sönder spikad med repor i cylindern som följd.

En kolv har spruckit vid kolvbulten.

Flera stöt stänger hade hoppat dän varav ena låg i lyftargalleriet krokig.

2 topplocksbultar satt på fel plats vilket gjorde att den ena hade bottnat och olja hade tryckt sig förbi packningen in i 2 cylindrar.

Kam lagrena sitter felvridna så det kom inte upp olja till högra toppen.

Och det är aningen stygga märken i vev lagrena..

Så slutsatsen blir att VISSA SKA INTE HÅLLA PÅ MED BILAR!!

Och det var tur att jag rev hela motorn innan allt har rasat..

Så nu har jag beställt 2 nya kolvar med ringar, vev lager, kam lager för stöt stänger och packningar hade jag redan köpt hem.

Jag hoppas kunna rädda cylindern med honing, den är redan borrad 0.080 (dvs 312 +0.030) veven är omslipad -0.030 men ser ut att ha klarat sig. Och vipparmarna och ventiler verkar ha klarat sig med monterings oljan, så förhoppningsvis kommer jag kunna rädda motorn..

Men jag får återkomma när jag har honat och börjat återmontera.

Tjena... det kommer en sandvikare smygandes...:shh:

fasen va tråkigt...

Ja..aa arsel finns det gott om i vårt avlånga Svedala.

Förstöra, och dessutom men nya delar i motor'n... om det vart en gammal skitmotor så kunde man ju förstå... men ... men...

ok... må väl kamrat...

//Håkan

Link to comment
Share on other sites

Motorn i 56an börjar ramla i hop igen, bottedelen är monterad och topparna sitter på plats igen. Så nu har jag kört upp oljetrycket i den och kunde glatt konstatera att det nu mer kommer upp olja i båda topparna.. :D

Det räckte med honing av cylindern och 2 nya kolvar med ringar samt nya vevlager och nya kamlager + att oljespåret i kammen stacks lite djupare så nu är det bara resten kvar och det ser ut som att jag kommer kunna regbesikta till sommaren.. :) Det skulle kännas skönt att avsluta det här projektet som vart betydligt större än räknat så man kan återgå till Mustangen igen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...