Jump to content

Mustang -69 HT, Lygdman CMC813


Lygdman cmc813

Recommended Posts

Det här är alltså mitt långtids projekt...

Jag är bara en glad amatör och gör så mycket jobb som möjligt själv. Jag har ingen direkt tidsplan utan målet är att jag

ska vara nöjd när jag är klar... :?

Jag köpte Mustangen 27 Feb. 2000 som ett nedplockat objekt med allt va det innebär..

Men sommaren 2001 regbesiktade jag den med trimmad V8 istället för 6a. Så sommaren 2001 och 2002 åkte jag en hel del men hade också väldigt mycket bekymmer bl.a att den kokade och andra dryga saker som att det var som att köra en gammal hästvagn inte en tillstymmelse till väghållning/vägkänsla.

Jag var så less på den efter sommaren 2002 så innan hösten kom hade jag redan lyft ur motorn och ställt undan den, sen fick den stå ett helt år innan jag började små pilla lite igen. Och tänkte börja med att snygga till och laga lite gamla lagningar i golvet och det spårade ur en del så jag håller fortfarande på... och nu är vi alltså inne i Januari 2011...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Ja det går lite segt, men jag har iallafall börjat på passagerar sidan. Och kunde ganska snabbt konstatera att det har setat ett läckande värme paket i bilen tidigare. Dvs ändå mer rost och på denna sida blev det till att bygga ny mitt del på rambenet och ny Torque box och det är ungefär så långt jag kommit än så länge. Men jag låter bli bilder på denna sida så det inte bara blir en massa spegelvända kopior...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har tyvärr inte hänt så där jätte mycket med projektet, har satt fart på cheva vanen inför försäljning (måste bli nån krona över till mussen då hoppas jag). Och det kommer inte bli jusst nå nya bilder medans jag gör passagerar sidan (blir istortsätt bara en upprepan) Men så fort det blir nytt som är fotat så ska jag givetvis lägga upp det här. Bara jag blir av med Vanen så kommer all energi att läggas på mussen igen...

Har dess utom fått semestern flyttad till senare i höst = Garaget ska ha prio nr 1 då!!

Det blir lite långa uppehåll,men ge upp(?) NÄ, den ska bli klar. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Måste ge dig STORT BERÖM för din insats att rädda en

Mustang till eftervärlden, jag tycker mig känna igen

entusiasmen. 8)

Själv har jag som sagt gjort samma arbeten ett par

gånger, har renoverat 5st Mustanger o två Amzoner mm

den Mustangen som jag har renoverat senast har jag fått

lite hjälp på traven med, hälsan i min kropp sätter stopp

svetsjobbet o lackering är alltså inte mitt arbete men

resten har jag fixat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Måste ge dig STORT BERÖM för din insats att rädda en

Mustang till eftervärlden, jag tycker mig känna igen

entusiasmen. 8)

Själv har jag som sagt gjort samma arbeten ett par

gånger, har renoverat 5st Mustanger o två Amzoner mm

den Mustangen som jag har renoverat senast har jag fått

lite hjälp på traven med, hälsan i min kropp sätter stopp

svetsjobbet o lackering är alltså inte mitt arbete men

resten har jag fixat. ;)

Man Tackar man Tackar, Tänk om man hade haft all tid och alla pengar som behövs då hade den nog varit klar :roll:

Men det blev ett lite större projekt än jag väntat mig, sen har det blivit ett hus också (med 60-70 tals standard) som behöver renovering så nog finns det att göra. Men alla lyckönskningar motages tacksamt och mustangen ska återuppstå, kanske inte imorgon men så småningom och desto finare ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej igen.

Jag är imponerad, forsätt i samma stil och

du kommer att bli nöjd, det är jag säker på. :?

Förresten jag säker :roll: jag vet om du inte dokumenterar

så bra, så glömmer du ganska snabbt vad du gjort. :shock:

Jag har som du alltid sparat bilder med text för att ha

i framtiden, men spara inte bara på data då det är lätt

att förlora dessa, CD är bra men att ha foton i en pärm

är helt ovärderligt, ett råd från mig är att du skall göra

äkta foton och spara dessa i en pärm. 8)

Fotopämen skall du ha med i bilen för att kunna berätta

och visa vad du gjort. det finns alltid nyfikna omkring

dig o din Mustang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Har själv gjort några idiotrenoveringar där man efteråt har förstått att bilen var alldeles för dålig att börja med överhuvudtaget.

Men någonstans vänder det och man känner att nu -nu är vi på rätt väg och när man får vända spärrnyckeln och börja dra åt bultar och inte bara skruva isär då känns det som man nästan är ute på vägarna igen.

Jag gillar bilden där man ser 4 olika hammare och en kofot......känner igen mig där...!

Lycka till

"ska man äta en elefant måste man ta en liten bit i taget"

Link to comment
Share on other sites

Kul med possitiv respons... TACK!

Vad det gäller bilderna försöker jag att hela tiden "över dokumentera" för att sedan när bilen är klar kunna göra iordning ett foto album (med riktiga foton)

där man gör lite bild serier. Och jag spar bilderna på skivor och det är tur för jag är inne på andra datorn och 3 hårddisken sen projektet började (sist tog blixten hela datorn).

Längtar verkligen efter att få börja skruva ihop igen... (för hoppningsvis inom 10 år ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kul att se dina bilder! Det tar tyvärr tid men det blir grymt bra. :)

Javisst tar det tid *suck* men det är bara för att jag ska orka slutföra projektet.. Hittar bara fler anledningar (ju längre jag kommer) till varför jag aldrig skulle ha börjat med den här karossen, men det känns som jag redan har lagt så många timmar att jag "måste" slutföra..

Jag kommer ju aldrig kunna sälja den heller, hela mitt intresse (läs alla mina extra pengar) hamnar ju i bilen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Se det så här : ofta är det bara dom som aldrig själv skulle komma på tanken att renovera en klassiker som har ont av att det tar lång tid.Men när du blir klar har du en bil som du känner för och som ökar i värde,att det ökar i värde är förmodligen inget du tänkt på men tro mej dom som frågat när den blir klar har bekymmer även med detta....så bara kämpa på mvh Gurra

Link to comment
Share on other sites

Se det så här : ofta är det bara dom som aldrig själv skulle komma på tanken att renovera en klassiker som har ont av att det tar lång tid.Men när du blir klar har du en bil som du känner för och som ökar i värde,att det ökar i värde är förmodligen inget du tänkt på men tro mej dom som frågat när den blir klar har bekymmer även med detta....så bara kämpa på mvh Gurra

Tack för dom possitiva åsikterna! Tyvärr kommer den sättas i dvala ett tag igen, det är dax att renovera huset nu. Å konstigt nog kostar sånnt lika mycket fasst man är själv som betalar ;) Kunde ju va halva priset då tycker man :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Ser till min stora förvåning att det är över ett år sedan jag uppdaterade senast :shock:

Men jag får börja mitt försvars tal med att jag har hunnit renovera badrummet i huset bl.a. och det vet de flesta att det både tar tid och kostar pengar...

Till mustangen då..

Jag har börjat på med den igen, och jag har svetsat klart vid baksätet,och efter flera dagars slipande av svetsar och svetsande av små porer (vilket evighets jobb!) har nu börjat med bakaxel tunneln, Så det är meningen att det ska bli lite tätare uppdateringar igen nu, och så fort det börjar bli lite nytt bildmaterial även en del bilder.

Mitt nästa del mål är att den ska besiktas under 2008, och då ska hela chassit var genomgånget och klart. Det tror jag kommer vara fullt möjligt bara jag får leveransen med delar som jag tyvärr förskotts betalade 25/6 -07 och har som sagt fortfarande inte fått. Sista mejl svaret jag fick stog det.

"Hej på er...

Tyvärr krafigt försenad...

Varorna ligger på DSV i Chicago och väntar på container plats.

Jag köper ju överbliven plats, för jag tar inte så mycket själv ¨så

jag kan ta en egen container.

Normalt har det inte varit några problem att få med varor i containers

som inte varit fulla, men sista tiden har det varit helt hopplöst.

Så tyvärr lär det dröja ett tag till innan delarna kommer..."

Så jag hoppas verkligen att jag inte blivit lurad utan att det dyker upp delar under våren, det är delar till ett värde av 25293kr så det är det mästa till mitt chassi...

Men som sagt det kommer att komma mer uppdateringar fram över :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer en liten uppdate till..

Och det är lika på denna sida en hel del riktande och utbyte av gamla lagningar...

Kom att tänka på en lite rolig grej då jag läste "berras inlägg om gammalt minne" och det är att när jag var någonstans runt 6-7 år så var jag och min Pappa och tittade på en av hans kompisars nylackade mustang en vit -69 HT och tro det eller ej, men det är den bilen ni ser på mina bilder. Det här hände alltså runt 86-87 och jag köpte bilen Januari 2000...

Och det jag minns så väl än idag var att jag tyckte den var så häftig speciellt instrument brädan med upphöjning på både förar och passagerar sidan..

Så vissa minnen skadar en för livet :lol:

post-1183-144839145313_thumb.jpg

post-1183-144839145319_thumb.jpg

post-1183-144839145326_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen, detta har många med mig väntat på, det ser ut som

du fått upp farten. 8)

Nu blir det lite spännande att följa fortsättningen, lycka till,

du vet ju var vi finns om det bökar och du behöver uppmuntras. ;)

:lol: Ja uppmuntran är aldrig fel, jag är inne på min 3:e (och sista, för denna gång) semester vecka nu och har tillbringat ganska många timmar i garaget så det känns som man har gett projektet en knuff i rätt riktning och det är meningen att det ska fortsättas nu.. :roll: jag vill ut och åka igen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...