Jump to content

Socker


SvenT cmc728

Recommended Posts

Tyckte det rasslade i tanken när jag ruckade bilen i sidled. Misstänkte grus/sand/rost eller liknande så jag plockade ur tanken för rengöring. Bilen går ju rätt muggigt på tomgång så jag hoppades detta kunde vara felet.

Hittade två tre nävar socker i tanken som jag till 98% lyckades få ur.

Spolade ur tanken med vatten och blåste den torr. Körde tryckluft genom bränsleledningen och filter. Blåste ur flottörhuset och lyckades få bort allt synligt socker där. Efter ihopmontering och 10 liter sprillans 98 oktanig bensin gick bilen lika dåligt som innan. Vad mer finns det som man kan göra rent på en Autolite? Ska man köpa en rep-sats och hur mycket kostar en sådan?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag vet. %#"/!#!-snorungar.

Smakade på sockret (efter lite vattentvätt) och misstänker brunt farinsocker. Hur fort klumpas sockret ihop? Kanske man ska köra en analys på sockret för att se om det gjorts i sverige eller under våren i USA?

/S

Link to comment
Share on other sites

Hej Sven !

Jag råkade ut för samma sak i midsommarhelgen, jag har skrivit om detta tidigare på forumet.

I mitt fall så var det vanligt vitt socker, du måste gå igenom förgasaren totalt och göra rent väldigt noga.

Det bildas kristaller av sockret som är som glas.

Om du inte har ett GT tanklock så kan du ta bort vajern som håller ditt tanklock när du öppnar detta.Sätt dit en längre vajer som du kan haka fast på exempelvis en bult som sitter inne i kofferten.

Så gjorde iallafall jag så nu kan man inte öppna tanklocket utan att komma in i kofferten och lossa vajern.

Jag köpte en renoverings sats på American Racing i Linköping, det enda du ska tänka på är att inte använda nålarna till flottörerna, de funkade iallafall inte på min Autolite.

Link to comment
Share on other sites

Bilen gick inte på låga varv så fort jag släppte gasen så dog den, det började med att jag kände att den gick ojämnt när jag körde.

Jag kom på att det även var brunaktigt i mina flottörhus av sockret.

Tänk på att blås rent alla munstycken och kanaler i förgasaren så noga du bara kan, byt sedan bensinfiltret det är säkert fullt med socker i detta.

Jag satte dei ett extra bensinfilter typ transparant så att jag kan se om det blir något socker i detta, jag har fortfarande det kvar för säkerhets skull.

Efter rengöringen gick bilen superbra som innan sockersabotaget.

Vänligen

Tomas Stein

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen !

Motorn började gå så pass ojämnt att jag kände det när jag körde,men det blev snabbt sämre och dagen efter så fick jag knappt igång bilen.

När motorn blev varm så gick den men jag var tvunget att varva en hel del, men när jag släppte gasen så dog den.

Det är säkert en stor skillnad beroende på vart sockret fastnar i förgasaren och hur bra bensinfiltret är och hur stor mängd socker som har hällts i.

En renoveringsats till en 4-portare kostar ca 400:-.

Vänligen

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Min går på fyra fem burkar på (förhöjd) tomgång. Den släpper vid tvåtusen varv och går hyfsat rent.

Mina problem kom direkt efter att jag varit på Mälardalens onsdagsträff (McD Årsta) men jag har MYCKET MYCKET svårt att tänka mig att någon av klubbmedlemmarna skulle vara avundsjuka på min lätt buckliga pärla :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag såg testen som Bosse bildocktorn gjorde på en Amazon

med B18, han öste i strösocker i bensin och förgasare och

hadde under tiden motorn igång, det hände ingenting.

Men den förklaringen kan vara att sockret gick direkt med

bensinen till förbräning och inte genom något filter som kunde

proppats igen. :roll:

Annars är det en skröna om att strösocker skulle göra att motorn

blir förstörd, men det är klart att det kan sätta igen bensintillförseln. :?

Det skulle alltså ge samma resultat om du slog i salt eller något

annat kanel kanske. :)

Sven T jag tror inte att det är någon av våra i CMC som hält i

socker i din tank på Mc Donalds heller, troligen har det

funnits i din tank länge kanske någon som var med och

skeppade Mussen med båten som tyckte att han var rolig.

Det brukar hända många underliga saker med USA bilar som

skeppas till Europa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket möjligt att det skedde i hamnen i USA faktiskt :evil:

Jag tittade på en annan musse (arizona-bil) innan jag köpte den vita och den bilen hade andra däck än vad som satt på då han köpte bilen i USA......

Det var ett skämt angående socker från CMC-medlemmar, det hoppas jag ni förstår allihopa? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...