September 15, 200519 yr comment_22177 Någon som vet vad det är för någon glykol ser häftig ut. Ser nästan lite själv lyssande ut en liten ton av gult i den ochså.Har sån i Min Mustang skulle gärna vilja få tag i sån igen när det är dags för bytte av kylar vatten.Eller är det någon speciell glykol som bara finns i staterna ?Bilen kommer från Californien.Hittar på OkQ8 grön propytylenglykol men det har inte samma gröna färg som min i mustangen? Men det kanske är sån ändå?Var på Ford och lyssna lite men killen där var lite osäkra vad det kan vara.Eller är det någon här som har art nr hos Ford på glykolen som har denna färg.Är det någon som har haft eller har samma i sin som kommer från staterna?Lite tokig fråga kanske man är man lite pedant så är man MvhMrV8
September 15, 200519 yr comment_22178 Bra att du är pedant! Många tillverkare färgar glykolen just för att man ska reagera på den.Mycket viktigt att köpa rätt glykol nu när de flesta motorer innehåller aluminium och annat som är känsligt för korrosion.Min Passat exempelvis har en klar röd glykolSå läs i din manual som medföljer bilen vilken glykol det ska vara och köp den.Gå inte på färgen.
September 16, 200519 yr comment_22243 Om du bara är ute efter färgen??? så finns det vattentillsatser som färgar vattnet till vattenkylningar på datorer..Vattenkylningen på en dator är också känslig för korrosion då man blandar alu, koppar o.s.vdock vet jag inte hur det klarar hög värme.. t.ex http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... 639053a488men känns det inte lite onödigt?
September 18, 200519 yr comment_22286 Om du hittar konstruktions nr på glykolen så kan man jämföra med europeiska glykol. har för mig att mavricken har sån glykol inte 100% säker.
September 23, 200519 yr Author comment_22395 Tack för era tips!Jo jag har tittat på part nr men hur är det med dom stämmer dom i Fords system här i Sverige? Kanske han var lite nybörjare när jag var där sisst för han bakom disken lätt så osäker på det hela Men part nr är i alla fall E2FZ-19549-AA i instruktionsboken, någon som köpt den glykolen här i stockholm med samma beteckning?Enligt OKQ8 olje guide ska deras glykol passa men är det deras monoetylenglykol eller propytylenglykol som passar? Propytlenen har ju i alla fall grön färg och så är man lite miljömedveten på samma gång Tror ni den går bra att ha i ?MvhMrV8