Jump to content

Recommended Posts

hej det är bromsledningarna som jag undrar över , från huvudcylindern så går slangarna till "kopplingsstycket" som ska skicka oljan fram och bak men det sitter någon slags backventil brevid eller vad det kan vara och jag fattar inte hur det ska vara inkopplat. på trummbromsarna finns inte det och det är flera in/utgångar på det som ska vara till skivorna.

Bromsslang har jag beställt.

Link to comment
Share on other sites

Det är fördelningsblocket du undrar över.

Här är en skiss på både trummor och skivor

Ska du ändra till skivor så måste du byta ut detta block till ett för skivor.

Blocket är bara en säkerhetsventil och innehåller ingen reducering för bakbromsarna.

När du skaffar skivor så behövs mer kraft framåt och därför måste kraften bakåt reduceras.

Du kan ju köpa en manuell ventil och montera den bakom nuvarande block

fms-m-2328-c_w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha, men jag fick ett kopplingsstycke (orginal)till skivbromsarna som har suttit på en 69:a med skivor fram och det skiljer sig från det med trummor, det är flera anslutningar på detta och så är det en backventil eller något som sitter lite brevid som ska kopplas in på något sätt.

Kanske blir lättast att köpa en manuell reduceringsventil i så fall.

mvh/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ja exakt därför bilden ovan som båda är för 69

De övre blocken är för trummor och de undre blocken är för skivor.

Jag ringade in texten för att vara tydlig.

Du skall alltså sätta en recuseringsventil i slingan jag markerat här nedan.

För visst ser ditt fördelningsblock ut såhär?

Köp en manuell ventil som exemplet ovan.

Orginalventiler går ej att få tag på vad jag vet.

Om det inte dykt upp "repro" ventiler på sista åren

Link to comment
Share on other sites

Det krävs mycket mer kraft för skivorna och visst går det att köra utan men då får du skaffa ben ala' Karl-Alfred! ;)

Jag har själv gjort konvertering från manuella trummor till skivor på min 69'a och servon var ett måste.

Dessutom blev jag tvungen byta till en längre pedal eftersom skivor kräver mer olja och då behövs längre slag.

Jag köpte dock ett helt nytt konverteringskit där allt detta ingår

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, det blev en följetång det här. Försöker att lägga ut en bild på grejerna som jag snackat om, dessvärre så upptäkte jag att det var en spricka i godset och då får jag väl prova med en annan variant med det andra blocket, jag har manuell låda i min bil och det såg ut som om din pedal var till automat..

mvh/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...