JockeH September 26, 2005 Report Share September 26, 2005 Bett om koder från topp och block för att kolla motor i bil jag är intresserad av, fick följande:"höger topp fram 8548P" Nu har jag googlat och letat i en halvtimme efter att kunna tyda denna kod, men utan ngt svar. Förstår att jag behöver info från blocket för att veta exakt vad det är för motor men tänkte att detta iaf kunde ge en hint. Någon här som kan kasta ett ljus över detta? Anledningen att jag är så intresserad av att få veta vad det är för motor som sitter i hittar ni här: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2554 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 October 1, 2005 Report Share October 1, 2005 Det måste finnas fler siffror eller en eller flera bokstavkombinationer,Viken motor sitter toppen på och på vilken bil årsmodellsitter delarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH October 14, 2005 Author Report Share October 14, 2005 Nu har jag lyckats få tag i bättre koder på toppen under ventilkåpan samt bilder på förgasaren. Bilen är alltså en svensksåld a-code 65:a. Toppen ser ut på detta sätt (uppochner):Koderna lyder, till vänster utanför bild: "289". till Höger som syns på bilden: "65", under denna står "5B25". Jämför jag detta med vad jag hittar här så verkar allt ok. Jag kan dock inte tyda datumkoden "5B25" - kan någon hjälpa mig - jag gissar på 5=1965, B=Februari, 25=den 25:e? Detta stämmer isf. ganska bra då bilen ska vara tillverkad 26 Mars 1965 enligt data plate och ett fuktskadat built-sheet som hittades under panelen.Har även fått bild på förgasaren:Jämför jag den med andra bilder så ser den för mig ut som en Autolite 4100, på term.hus står "Fomoco" så det låter ju troligt. På förgasarfoten står också C5ZFE, vilket om jag inte är ute och cyklar betyder: C5= 1965, Z=Mustang, F=(ngn engineering group?), E=(5th revision?). Rätta mig om jag har fel, jag har tagit dekodningen från mustang_man som jag var i kontakt med när jag kollade upp min 68 med raka 6:an.Jag har inte lyckats få några koder från blocket då han inte kommer åt dem under startmotorn. Än så länge stämmer kodningen (om jag inte har fel ) med bilens utrustning. Det är dock skumt att det sitter annan luftburk på, se denna tråd, vilket gör att jag tror de bytt motorn ngn gång i tiden. Om det skulle vara annat block, ex. från tidig Fairlane 289 eller så, kan detta göra ngn skillnad - är ett "vanligt" 289-block i exakt samma utförande som ett "a-code" block. Är det endast insug och förgasare som skiljer (2-port/4-port) eller finns skillnader i blocket oxå?Detta är en novis detektivarbete så bli inte aggro om jag fattat nått fel, jag är intresserad av att köpa denna bil och skulle gärna få så mkt kött på benen som möjligt innan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S October 14, 2005 Report Share October 14, 2005 Ja, det ser ut som en 4100. C5ZF-E är artikelnumret på förgasaren. När jag slår in det på den här sidan: www.carbguy.com så står det att den är till en 1965 289. Det är inte alls ovanligt på Mustanger att det sitter (eller har suttit) någon typ av kromad aftermarket-luftrenare. Det kan ju vara så på den här bilen också, och att någon tidigare ägare (som kanske inte visste riktigt vad som var original) har satt dit en Fairlaneluftrenare.Det är ingen skillnad på en motor från en Fairlane och en motor från en Mustang, förutom luftrenaren då (och kanske motorfästen och sånt).Skillnaderna mellan A-code och C-code är som du skriver insuget och förgasaren, och sedan är det olika kolvar också (högre kompression i A-code). Block, toppar och kamaxel ska vara lika på båda.Finns bilen du tänker köpa i Västerås? I så fall har jag sett den på någon bilträff under sommaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst October 14, 2005 Report Share October 14, 2005 Det går att se koden för motorblocket men som du säger så sitter det illa till men koden för blocket är viktigast att kolla upp!Topparna kan ju vara utbytta i omgångar och ofta omöjligt att se på bara utseende.En parantes när det gäller 4100 förgasaren på bilden är att det är intressant att kolla upp storleken då det finns lite olika.På förgasarkroppen finns det ingjutet exempelvis 1.08 som står för diametern för förgasarhalsarna.1.08 är den vanligaste och troligast men står det en högre siffra som 1.12 så är det genast lite roligare.Skulle det vara 1.14 så är det som att hitta en guldklimp då dessa är eftertraktade i vissa Ford special motorer.En liten parantes som sagt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S October 14, 2005 Report Share October 14, 2005 Jag såg även på bilden ovan att chokerören saknas. I den här tråden: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight= finns lite info om chokerör, och en länk till en bild. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.