Jump to content

Byte av olja i C4


Recommended Posts

Jag håller på och byter oljan i automatlågan på min Mustang II. Enligt Haynes rep.handbok är volymen hela 7,5 liter men vid byte får man bara ut max 2,5 l. Jag har nu bytt för fjärde gången i rad för att späda ut oljan tills den blir nästan helt utbytt. Finns det verkligen ingen enklare metod?

Den gamla oljan var brun snarare än röd och har säkert inte varit helt utbytt sedan bilen tillverkades! Jag kan tillägga att bytet hittills inneburit en smått otrolig förbättring av lådans funktion och smidighet. Som om det inte var samma bil.

Link to comment
Share on other sites

Lådan består av 2 delar som fylls med olja.

1. Själva lådan som du tömt rymmer max 3-4 liter.

2. Turbinen rymmer resten. Den går endast att tömma via inspektions plåten som sitter fram på lådan.

Ta bort plåten och där kommer du se startkransen och turbinen.

Rotera hela motorn tills en liten avtappningsplugg kommer fram.

Skruva loss och låt det hela rinna av i minst 15-30min

Eftersom oljan pumpas in i turbinen via lådan så har du i praktiken efter 4 byten fått ur all gammal olja.

Egentligen borde du även tagit loss oljefiltret och tvättat det eftersom här brukas en del "smack" sätta sig.

Oljebyten gör alltid ganska mycket på en gammal låda då ventiler som styr växlingarna kan röra sig på rätt sätt igen.

Dessutom blir oljans viskositet försämmrad med åren och detta kör lådan slapp och seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...