Jump to content

Recommended Posts

Funderar på hur avgasvärdena skulle påverkas om man ställer upp tändningen på 5 L motorn till 14 grader som ju ska ge några hästar extra. Kan visserligen ställa om inför besiktning men om det inte behövs så ...

Misstänker även att motorn skulle kunna klara sig igenom utan luftpump. Är det någon som provat?

Läste nånstans att HC värdet ökar med ökad tändning men har aldrig kollat. Läste det i "Ford Fuel Injection & Electronic Engine Control" 1988-1993.

Hur mycket det påverkar står inte, bara att HC ökar med ökad tändning vid konstant varvtal. Står också att Nox ökar med ökad tändning men först efter ca 20 grader.

En kompressor borde ju inte påverka tomgångsvärdena nåt nämnvärt. Däremot kan det nog dra viss uppmärksamhet från besiktningsmannen.

Tycker det låter som en rätt vettig besiktingsman.

Sen är det ju rätt avgörande vad man har för avgaskrav på bilen. Om det är en riktig flyttsak, import för eget bruk osv.

Den kan ju vara lite lättare att riva en kompressor när det är dags att åka in och besikta än att tex byta toppar, kam mm.

På tal om toppar - Du "Pernolf", känner du till om Trickflow Twisted Wedge topparna har EGR kanaler och ev anslutning även för smogsystemet? För mig Du skrev i tidigare trådar att Du var lite sugen på just ett par sånna lock.

Sen är det ju alltid kul med en annan utväxling. Kostar ju inte så värst mycket med tanke på vad det ger i känsla... byt från 2,73 till 3,73 och det känns som ca 70-80hk på ett bräde.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...