Jump to content

Recommended Posts

Jaha då har man gjort bort sej igen :oops:

Nu är det så att jag inte vet var vevstakarna ska sitta.Jag satte siffror på dom så att jag skulle veta var dom ska sitta,kunde inte hitta några märken eller siffror på dom.

Men nu finns det siffror på dom ser jag.Men mina markeringar är borta .dom tog firman bort som pressade i nya kolvar med bult.

1-8 är dom nummrerade,placeras dom efter tänd följd eller 1-4 & 5-8 på var sida :?:

Hej Micke!

varje cylinder har en nuffra.

Jag är inte säkert på small block men på BBford är det 1234 på passagerarsidan räknat framifrån resten på förarsidan räknat framifrån.

Men egentligen spelar det ingen roll . Alla kolvar/stakar ska ha samma vikt så Du kan sätta vilken kolv/stake så länge de sitter åt rätt håll....Den sida på vevstaken som sitter mot vevaxeln ska ha den fasade sidan på vevstaken mot sig,,,och den andra sidan är mot nästa vevstake ( den vassa ) .

Är Du med hur jag menar?

kika på vevstaken,,,,,då ser du att ena sidan är mer "avfasad" den ska vara mot hålskärsdiametern.

mvh R

Finns det siffror kvar på dom så stämmer det som robban säger:

1:an längst fram på passagerarsidan sen 2,3,4

5:an längst fram på förarsidan sen resten...

Oftast finns det ett litet jack i kolvtoppen, eller ibland en pil. Den ska peka framåt.

Är inte cylinderloppen gjorda för varje kolv enskilt?

Om så, måste du ha rätt kolv i rätt lopp, annars blir det variationer i toleranserna.

Om stakarnas "stora" ända är renoverad, borde alla vara lika, alltså klämma åt lagerskålarna lika. Då kan man placera dem lite mera fritt.

Då är det upp till dom nya lagren att ge rätt lagerspel.

Om stakarna inte är renoverade, är hålet säkerligen äggformat, då bör du passa på, det kan ge problem i framtiden.

En kunnig motorverkstad BÖR mäta, passa in och märka upp delarna, så att det blir rätt. Motorverkstaden slipade säkert med avsikt bort dom gamla numrorna. Om dom INTE märkte upp med nya nummer, har dom gjort en dundertabbe.

Om man har smidda kolvar skall man vara extra noggrann med toleranserna i loppet: kniper säkert om det är fel, alternativt knackar det som kall. Standard gjutna är mera förlåtande.

RTM/

Vakna upp i moderna tider!!

Har man kolvar av bra kvalitet bör de hålla måtten inom toleranserna .

Numer borrar man cylindrarna till det mått som är rätt....kolvtillverkaren har spelet i kolven.Motorerna som kom fråna fabrika hade hemska toleranser men de gick bra ändå...*s*

Skräm inte upp Mikael nu för han ska inte ha en racemaskin.

vanliga std och HP maskiner klarar sig med de arbeten som de flesta svenska motorrenoveringsfirmor kan erbjuda.

Pratar vi rena racemaskiner är det en annan sak...

sedan tror jag han redan fått stakarna kontrollade då han fick hjälp att montera över kolvarna och förhoppningsvis har även firman som gjorde det jobbet satt kolvarna åt rätt håll...*s*

mvh R

Varför inte göra jobbet ordentligt på en gång? Det kostar inte mycket extra, och ger många gratis hästar. Det är sant att moderna cnc bearbetade kolvar är är tillräckligt för de flesta ändamål.

Speed Pro: Berätta mej då varför Stock och Superstock- killarna fortfarande står och väljer sina kolvar, om dom är så exakta som du låter påskina.

Man handplockar 8 st. från ett parti på flere tiotal, kanske 100 kolvar.

Var och en bygger hur den vill. Det förekommer många historier om hur mycket gått snett.

förvisso...men jag tycker det verkar som Mikael ligger på en lite annan nivå,,,,och även om det ska bli bra har man inte riktigt samma resurser och erfarenhet som de gamla superstockuvarna.

God Jul!

Rätt, jag ville egentligen belysa riskerna med att "blanda" om delarna. På den här sidan bildskärmen vet man ju egentligen inte hur jobbet är gjort eller vilka delar som använts.

En gammal grundregel är att man alltid bör mäta och märka allting. Detta gäller speciellt då man handskas med Amerikanska och Ryska grejor.

Jag känner till ett fall (4-cylindrig motor) där inte två kolvar hade samma dimension. 3 kolvar hade mindre kast, (bara några tiondelar) :-- , medan den fjärde var nästan 2 mm. större. I sådana här fall är det lätt att plocka ihop rätt, för kolven ryms bara i den egna cylindern. :--

Detta alltså direkt från fabriken.

Ett standard motorjobb räcker till för de flesta, men om man vill ha det där lilla extra, kan det vara värt besväret.

T.ex. 302 rullkamsmotorns effekt kan nästan fördubblas med endast kamaxel och insugsbyte, kompressionshöjning och noggrann maskinering. Det är billiga hästar, för man behöver inte köpa hela katalogen med trimdelar för detta.

Amerikanska V8 är sådant grovsmide, att det är väl värt att fixa till här och där.

Jag förstår mycket väl att alla inte ens bryr sej om sådana saker, men det är bra att ha ordning och reda, annars kan det bli dyrt.

*s*....Så gott som ALLA (amerikanska V8)motorer kan fördubblas effekten med de enkla handgrepp Du belyser

mvh R

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...