Jump to content

Featured Replies

comment_24693

Har kollat gjutnummret ovanför startmotorn och vad jag såg så stod det

C9OE-6015-B

Stämmer det då att blocket är från 1969 och att motorn suttit i en Fairlane eller en Torino?

69 Fairlane / Torino Engine

Sen undrar jag vart man kan hitta gjutnummer som identifierar topparna.

Hade av ventilkåpan på ena toppen och hittade då numret 351 och även "8K2".

På insugets framsida (mot fläkten) så hittade jag numret 1372664B (B kan vara en 8a)

Tacksam för svar

Mvh

Magnus M

comment_24695

Block med gjutnummer C9OE-6015-B kan ha suttit i mange forskjellige Fordar. Fairline/ Torino/ Mustang med flera.

Gjutnummer C9OE-6015-B betydar just det. Det er ett gjutnummer, inte nær det er tilverkad. Betyder att det kan va från 69 men kan også va senare. Bak på blocket kan det finnes ett innstansad VIN#, typ 9F123456 eller nåt liknande. Ut från det kan du finne ut hvilken bil som hadde dette block från børjan. Det finns også båda gjutad og innstansad datum på blocket. Det gjutna datum er nær blocker gjutad. Det innstansade er nær motoren blev monterad.

På ena toppen finns 351 och även "8K2; 8K2 er ett datumkod. Oversatt betyder det 2 oktober 1968, altså er toppen gjord for en bil av 1969 års modell.

På insugets framsida (mot fläkten) så hittade jag numret 1372664B (B kan vara en 8a)

Titta efter. Det står inte 13726548 kansje?

Det er tenningsrekkefølgen. (Firing order)

Hilsen

John

comment_24696

Ok :) Tackar för svaret!

Kan bli svårt att hitta numret bak på blocket antar jag? När motorn sitter i dvs.

Är dock mest intresserad av vad det är för toppar som sitter på, så vart hittar jag numrena för det?

Du har rätt :D det är ju tändföljden, tänkte inte på det..

Tack så mycket

Mvh

Magnus

comment_24714
Är dock mest intresserad av vad det är för toppar som sitter på, så vart hittar jag numrena för det?

Mina nummer sitter på avgassidan på undersidan av toppen. På själva avgaskanalen som går mot headers.

Så det kan säkert vara riktigt svårt att se om topparna sitter på motorn..

comment_24718

Kanske går att se om man tar av headersena, dom ska ändå av för att blästras och lackas i någon värmetålig färg. Om det finns färg som tål dom temperaturerna.