Jump to content

Recommended Posts

Startade upp Mustangen i helgen men fick inte igång Ac:en

Provade även att dra upp värmen i kupen för att senare kyla ner den med Ac:en men den ville inte starta

Finns det Max/Min-temp värden för att Ac:en ska fungera ?

Vad är Min-trycket på gasen för att Ac:en ska starta ?

// Danne

Hej Danne.

Sannolikt är gasen i AC-systemet slut. Kolla följande:

1) Motor på, max kyla, mac AC.

2) Slår AC'n igång? (kolla ac-kompressorn i motorrummet)

Om den gör det, men bara går i några sekunder är det för lite gas i systemet. Om den inte går alls är gasen sannolikt slut.

I närheten av ac-kompressorn skall det sitta en påfyllningsnippel som ser ut som en stor däckventil. Peta in en liten skruvmejsel där för att kolla om det finns tryck (stå inte ivägen).

Om det finns tryck skall det pysa REJÄLT, och det skall komma en vit dimma av ac-gas. Om det bara fis-pyser lite är gasen garanterat slut och måste fyllas på. Tänk på att orsaken till att gasen är slut nästan alltid beror på att det finns ett läckage i systemet. Det kan också bero på att gasen har läckt ut genom kompressortätningen. Anledningen är att du inte kört bilen tillräkligt ofta = gett kompressorn smörjning.

En enkel läcksökning innan påfyllning ger svar på den frågan. En eventuell läcka måste lagas, men normalt reparerar man inte kompressorn eftersom visst läckage kan accepteras.

lycka till

Det är vissa som har helautomatisk temperaturreglering som vid extremt låga temperaturer inte behöver gå. Men dom flesta går alltid igång. Dom nyaste fordarna har full värme och full kyla hela tiden, sedan temp givare i och utanför bilen och som reglerar värmen via ett spjäll.

Det låter som att man få kolla gasen i AC:en , den startade inte alls

Bilen ståt stilla i vinter förutom ett par gånger med c:a 1,5 månaders mellanrum , då har jag varmkört den i c:a en halv timme för att packningar på bl:a AC:en inte ska torka

Hur ofta motionerar ni AC:en ?

Finns det fukt-filter till AC:en på 96:orna ?

och var isåfall sitter det ?

// Danne

Enligt min "Kylgubbe" här i stan så är just kopplingarna mellan kondensor och ledningar upphov till ett visst läckage med åren. Vet inte om det är samma på Era nyare bilar. Han rekomenderade att vi skulle byta till riktiga skruvkopplingar eller iaf röra på kopplingen lite så man höll igång oringarna lite. Bifogar en bild...

det borde väl räcka med nya oringar i dom där kopplingarna.. fast så länge det blir tätt är det väl bra. Du får be honom att läcksöka. In med spårgas, sen är det bara att rycka i ledningarna. Börjar hans testinstrument att pipa så har han ju hittat felet.

/f

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...