Jump to content

Recommended Posts

Hej vänner,

Så här kan det gå om man köper delar av Amerikanska Bilar & Delar i Eda.

Jag köpte över telefon en oljetråg och vi var överens om att den skulle hålla ett visst skicka. Jag påtalade tydligt att den inte skulle ha några större skavanker vilket är vanligt gällande delen. Han lovade att så inte var fallet. (annars hade jag inte köpt den) När varan kom via posten löste jag ut den och när jag öppnade paketet var varan allt annat än lovat skick. De hade slagit ut bucklor, utan att lyckas med hammare säkert ett 40-tal gånger, oljepluggen låg dikt med undre plåten. Då förstår ni kanske skicket.

Jag ringde honom och påtalade skicket och han skulle prata med sin "montör" (verkar vara en stor firma). Jag skickade tillbaka varan omgående med efterkrav för frakt.

Han löste inte utan varan utan sa ”att han tänkte inte betala någon d-j frakt” var efter han la på telefon.

Faxade honom och följde upp med ett samtal och han höll kvar att han tänkte inte lösa ut paketet eller ersätta mig.

Enligt konsumentlagen gäller följande:

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:

-hålla inne betalningen

-kräva att felet avhjälps

-kräva en ny, felfri vara

-få prisavdrag

-få ersättning för reparation

-häva köpet och få pengarna tillbaka

-få skadestånd.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleId=133

Det var inga stora pengar men principiellt tycker jag att man skall hålla vad man lovar och inte ljuga för att komma till en deal.

Som sagt, det var min erfarenhet. Andra kanske har samma eller positivare erfarenheter.

apropå att det inte var så mycket pengar det handlade om gör ju saken ännu värre, för honom.

Om du hade fått bra service kanske du hade skrivit om det här istället för denna tråd.

Och bra rykte är ju värt betydligt mera än vad nu det där oljetråget nu än kostade...