Jump to content

Recommended Posts

Staken vägs och justeras storända och lillända för sig. Är ju aldrig fel att vikta upp dessa grejer själv så det väger lika innan man lämnar in för balansering. Likaså kolvar.

Hur noga man ska vara beror ju på vilken nivå man vill uppnå. Många säger ju ett grams diff är ett vettigt mål. Ofta hör man ju idag att motorer är balanserade ner till tiondels grammet och ännu mindre. Finns lite jiggar för stakar och likaså vågar på Summit för ganska vettiga pengar. Vi kom själva över en pensionerad kemivåg på en marknad, såg mer ut som en proffisionell knarkvåg. Denna vägde 1/100 dels gram så gick hålla på hur länge som helst. En fin och noga brevvåg borde funka utmärkt.

Ursäkta men det där lät lite overkill. :shock::roll:

Inget racebygge så, tänkte bara kolla av lite lagom så, typ +- 5 gram eller nått. Är det onödigt arbete eller kan d göra nått gott?

Overkill och overkill.

Även på en originalmotor så är balans viktigt. Ett par tre gram blir ganska mycket när det börjar snurra.

Men visst kan du viktjustera lite kolvar själv med hjälp av en hyfsad brevvåg och en svarv. Stakarna ska ju dock vägas ända för ända då man sen använder storändans vikt som roterande och lilländan lägs på kolvsidan, alltså vikt upp och ner. Men det går enkelt att bygga sig en liten fixtur för att väga stakar i.

Vet inte hur bra justerade viktmässigt Fordmaskinerna var från fabrik, nån här kanske kan svara på det.

Får väl gå in med lite rättelse och komplettering vad gäller detta då det verkar vållat många :shock: innan vi rör till det för mycket.

Som frågan var ställd så uppfattar jag som om Författaren vill veta om det är nåt man kan göra själv, just viktjustera kolvar och stakar.

Gjutna standardkolvar och även smidda dito kan ha viss skillnad i vikt och detta kan man givetvis nolla för att spara jobb åt den som sen utför den riktiga balanseringen. För jag menar INTE att detta på nåt vis utesluter en balansering av motorn av proffisionell firma.

Kanske bättre att sätta punkt på tråden för att inte inleda någon att göra för mycket själv, är ju lätt att det spårar ur och orsakar en kass uppsättning kolva och stakar. Allt går - även ovanstående med noga utfört arbete och att man har god kännedom om hur man ska göra, var man ska ta materialet osv. Men minsta tveksamhet - Låt bli.

Vill Du "MrTurbo 1645" ändå ha utförliga instruktioner så kan jag skriva av eller scanna lite intressant litteratur i ämnet, just hur balansering av olika motortyper går till.

PS. Det borde ju finnas en hel del folk här som sysslar med sånt här, fått uppfattningen att många är proffsiga motorbyggare. Eller köper ni allt maskinjobb? Kanske bara är vi "snåla" smålänningar som är galna nog att exprimentera?. DS. :?

Tackar för tydlig info där! Då det är frågan om en "normal" motor och jag inte är helt insatt i hur man bör/ska göra blir det nog alternativet "låt bli"... :--

Jag är iofs inte smålänning men småsnål kanske. Känner att det är lika bra att stå över det denna gång. Lämnar in stakar och kolvar i veckan för hopmontering. Eller ja, först får han ta av de nya org-kolvarna för att sedan montera mina KB-kolvar. Går det att sälja nya kolvar av original modell eller är det större värde i dem som askfat? :roll:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...