Jump to content

konservera motor


ohls

Recommended Posts

Hej! Undrar hur man ska konservera en motor som ska stå i varmgarage.Vissa säger att låt oljan vara kvar och vissa säger att den alltid fräter på motorn och vissa säger att det bara är en viss tid så det gör inget.Kylarvattnet är ur motorn.Tack för alla svar och en fortsatt trevlig påsk allesammans. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Saknars lite fakta om din motor, är den begagnad eller renoverad. :?:

Om den är begagnad så bör du tappa ur oljan om den skall stå

ett tag, fyll på med ny olja och en liten sup från olje kanna i hålen

för tändstift och snurra veaxeln ett par varv, för att oljan i

cylindrarna skall fastnar på cylinder väggar. :roll:

Det ovanstående är en nödlösning då det fortfarande finns rester

av den gammla oljan kvar i oljekanler mm. :?

För att få en bra konsevering av en motor som bara skall stå,

är det viktigt att den går att köra innan för att få runt den nya

oljan i motorn. :shock:

Är den nyrenoverad så har förhoppningsvis du eller den

som renoverat smort in lager och andra rörliga delar vid

ihopmontering och då kan den stå en längre tid i ett uppvärmt utrymme. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Det beror på hur länge den skall stå, nästan alla motorer

som man köper från någon skrot eller liknade har gammal

olja kvar. :?

Några av dessa blir inte renoverade utan bara bara kollade

och uppstartade med ny olja, har man tur så går motorn

som den ska och utan problem. :shock:

Andra behöver kanske rivas isär och renoveras på insidan,

finns även dom som renoverar motorn för säkerhets skull. 8)

Jag tycker inte du behöver vara orolig, bara du ser till att

ha den gammal oljan ur och ny i när det är dags för upp-

start. ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lars.

Oljan som sådan fräter knappast, utan snarare vattnet i gammeloljan som oxiderar med järnytorna. Dessutom finns mer eller mindre med slaggprodukter i gammeloljan som med tiden lägger sig och kan proppa igen om du har otur.

Link to comment
Share on other sites

Om du förvarar bilen ute eller där risken finns att värmeväxlingar sker skulle jag nog råda att spruta lite olja eller spray som är tänkt för konservering genom tändstiftshållen och gärna lite i förgasaren när den går så ventilerna får en doss olja på sig med.

För att slippa risken för rost i cylindervägarna som sedan kan leda till gropar när motorn arbetar.

Vad det gäller oljan i motorn brukar jag byta om den ser dålig utt (mörk eller svart) Ser den bra ut och ljusbrun så har jag själv inte varit med om att motorn tagit någon skada efter en vinterförvaring.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...