ohls April 16, 2006 Report Share April 16, 2006 Hej! Undrar hur man ska konservera en motor som ska stå i varmgarage.Vissa säger att låt oljan vara kvar och vissa säger att den alltid fräter på motorn och vissa säger att det bara är en viss tid så det gör inget.Kylarvattnet är ur motorn.Tack för alla svar och en fortsatt trevlig påsk allesammans. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 16, 2006 Report Share April 16, 2006 Hej.Saknars lite fakta om din motor, är den begagnad eller renoverad. Om den är begagnad så bör du tappa ur oljan om den skall stå ett tag, fyll på med ny olja och en liten sup från olje kanna i hålen för tändstift och snurra veaxeln ett par varv, för att oljan i cylindrarna skall fastnar på cylinder väggar. Det ovanstående är en nödlösning då det fortfarande finns rester av den gammla oljan kvar i oljekanler mm. För att få en bra konsevering av en motor som bara skall stå,är det viktigt att den går att köra innan för att få runt den nya oljan i motorn. Är den nyrenoverad så har förhoppningsvis du eller den som renoverat smort in lager och andra rörliga delar vid ihopmontering och då kan den stå en längre tid i ett uppvärmt utrymme. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohls April 17, 2006 Author Report Share April 17, 2006 Motorn är en windsor -69.Den är begagnad.Om man gör den för mycket ren och inte smörjer den rätt-kommer till överallt,är det inte bättre den står som den gör?Det gamla skyddar väl? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 17, 2006 Report Share April 17, 2006 Hej igen.Det beror på hur länge den skall stå, nästan alla motorersom man köper från någon skrot eller liknade har gammalolja kvar. Några av dessa blir inte renoverade utan bara bara kolladeoch uppstartade med ny olja, har man tur så går motornsom den ska och utan problem. Andra behöver kanske rivas isär och renoveras på insidan,finns även dom som renoverar motorn för säkerhets skull. Jag tycker inte du behöver vara orolig, bara du ser till attha den gammal oljan ur och ny i när det är dags för upp-start. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ohls April 18, 2006 Author Report Share April 18, 2006 Tack för det utförliga svaret ,Lars! Ha' de bra ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 Håller med Lars. Oljan som sådan fräter knappast, utan snarare vattnet i gammeloljan som oxiderar med järnytorna. Dessutom finns mer eller mindre med slaggprodukter i gammeloljan som med tiden lägger sig och kan proppa igen om du har otur. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 Om du förvarar bilen ute eller där risken finns att värmeväxlingar sker skulle jag nog råda att spruta lite olja eller spray som är tänkt för konservering genom tändstiftshållen och gärna lite i förgasaren när den går så ventilerna får en doss olja på sig med.För att slippa risken för rost i cylindervägarna som sedan kan leda till gropar när motorn arbetar.Vad det gäller oljan i motorn brukar jag byta om den ser dålig utt (mörk eller svart) Ser den bra ut och ljusbrun så har jag själv inte varit med om att motorn tagit någon skada efter en vinterförvaring.MvhMrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.