Jump to content

Kamaxelbyte


saleen

Recommended Posts

Skule byta kam i bilen (351c) och såg att lagren också var slut. Är det svårt att byta kamlagren? måste man riva stakar och vev för att komma åt. Tacksam för snabba tips, Wheels-nats på lördag...

Link to comment
Share on other sites

Ja det är mycket svårt med motorn i bilen men jag har aldrig gjort det och aldrigt hör någon som gjort det.

Det svåra är nog att pressa i nya lager horisonellt men det kanske går för jag har bara gjort det vertikalt.

Minsta du går in snett så deformeras lagren ytterst lite och kamaxeln kommer att gå trögt vid deformationen. Resultat=Ras

Den arbetstid du får lägga ner på att ligga horisontellt och böka med att få ur och i nya lager kan du istället lägga på att lyfta ur maskin!;)

Dessutom om jag vore dig så skulle jag skickat bort blocket för kontroll.

Det är väldigt sällan kamlagren är dåliga och om dom är dom det så har nog hela motorn fått dålig smörjning och då tar resten också stryk.

Just Clevland motorn är känd för dåligt smörjsystem och blocket kanske behöver spolas ur och rengöras ordentligt så alla oljekanaler är fria.

Annars kanske du står där igen med dålig kam.

Men du kanske har problem att få lyfthjälp?

Link to comment
Share on other sites

Motorn är ur, men det ser ut som om man behöver skruva bort vev och stakar för att komma åt. Jag tror att lagren har fått stryk av de trippla, mycket hårda, ventilfjädrarna. Vill bara veta hur man går till väga för att ta ur de gamla och sätta i nya.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anders

Hej...när jag bytte på min 302a knackade jag försiktigt ut dom kamla med stora hylsor... sen lämnade jag in blocket på inspektion och lät dom sätta in nya...tror det blir väldigt svårt att sätta in dom nya själv utan att skada dom...

mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Även om du tror att det är fjädrarna så vet du inte.

Kraften på kamaxeln är mycket låg i jämförelse med vad vevlager utsätts för och sen roterar ju kamaxeln bara ½ av vad vevaxeln roterar.

Har du rätt oljetryck så är inte trippla ventilfjädrar något problem

Ja har du motorn ur så är det ett ypperligt läge att riva allt änndå.

Bra tillfälle att kolla lagren på vev och stakar.

Jag rekommenderar dig änndå att du lämnar bort till en firma som byter kamlager åt dig.

Alla kamlagren har olika dimensioner och man bör ha riktiga verktyg att pressa i lagren med.

En firma gör det på naffs och då kan dom kolla att lagerlägena ligger rakt dessutom.

Dom har även fina tvättar som gör ditt block kliniskt rent i alla oljekanaler.

Kan tänka mig att det kostar runt 500-1000kr att få det fixat.

Någon tusing till och dom kollar att vevstakar är raka och block och toppytor är plana. Väl värt!

Att spara pengar är visseligen viktigt när man håller på med bilar men vissa avsnitt i renoveringar ska man låta proffsen ta hand om för att det kan kosta mer än vad det smakar om det går fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...