Jump to content

Recommended Posts

C4 V.S AOD

Har en HT66 med 289 4v som jag funderar på att byta automat på.

Antagligen så har lamellerna gåt på C4 án som jag har, oljan luktar FA…….

Och så slirar lådan.

Så nu är frågan renovera eller jaga rätt på en mordärnare låda.

Vad är viningen med att stoppa i en AOD låda.

Vilka modeller på bil sitter dom i och vilka årsmodeller är lämpliga.

Vad måste bytas.

Det enda du vinner med AOD är bekvämare varvtal vid landsvägskörning och lägre bränsle förbrukning.

AOD har lockupfunktion i turbinen vilket gör att du spar ytterliggare lite bränsle vid landsvägskörning.

Nackdelen är att det är en del jobb att få dit den.

Du måste byta startkrans med rätt vikt och korta av kardanaxeln.

Sen måste nytt växellådsfäste tillverkas.

Det finns ingen särskilld årsmodell på AOD som är bättre än andra.

Oftas är en sent tillverkad växellåda bäst då små förbättringar görs under perioden de tillverkades.

Det som är viktigt är att det inte är en AODE som kräver databox för att fungera. Elektronisk styrd

Har du bara bilen och puttrar runt med i stan så tycker jag inte du ska byta för C4 är den bästa "gammla" automatlådan Ford gjort.

Då menar jag hur effektiv den är.

Inga special verktyg om du bara har en bra "standard" uppsättning och inte river lådan helt.

En del moment behöver man pressverktyg till men inte för enbart lamellbyte.

Bara materiel "Masterkit" + "band" kostar runt 2-3000kr

Nya glidlager fär 2-300kr är värt att köpa.

Är du osäker behöver du en verkstadshandbok som kostar runt 3-400kr

F-olja går åt ca 9-10 liter. Pris beroende på kontakt. Jag köper för 20kr litern på Såifa(Preem oljedepå) men normalt mellan 60-100kr/liter

Fråga mer om priser hos Hansen Racing som säljer detta.

Tack för infon.

Då blir det till att renovera C4án.

Jag behöver inte lägre varv i landsvägsfart, har 2:80 någonting i bakaxeln.

En liten fundering när man endå är tvungen att riva automaten.

Finns det några tips och trix för att förbättra automaten.

Har funderingar på att göra något åt motorn på sikt.

Då är det ju bra att ha en hållbar automat.

M.v.h ”Nizze”

Nej i princip ingenting om du inte investerar i en Shift kit förbättringar som är helt onödigt på en orginalmotor.

En extra oljekylare är absolut det bästa för att förlänga driftstiden på lådan och helt nödvändigt om du ökar effekten på motorn.

Små andra tips som säkrar livstiden kan jag ge och det är att du lägger ett par magneter i botten på oljetråget.

De sammlar då upp alla microskåpiska metallpartiklar som annars sliter på komponenter.

En annan viktig grej är att du ser till att suga ur all gammal olja ur "convertern" och gärna fippla lite med en pennmagnet för att fånga upp eventuella metallpartiklar där också.

Nu kan du samtidigt göra en akustisk kontroll av convertern!

Skakar du på den så ska det låta "klock,klock,klock" :lol:

Låter det "rassel,rassel" så är den på väg att ge upp och måste bytas ut.

Byt andra slit delar som exempelvis växellådskudde och kardanknutar på kardanen samtidigt.

Vibrationer sliter mer på transmissioner än vad man tror.

Är du riktigt petig så lämna in kardan för balansering.

4 nya muttrar till convertern ska man också igentligen alltid byta men jag har inte gjort det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...