Jump to content

Ljud efter byte av luftfilter


JC

Recommended Posts

Är det någon som har bytt till ett "open air" filter.

Efter bytet uppkom det ett missljud, ett ylande som om ett löphjul var glappt.

Kan det vara luftpumpen som hörs eftersom orginal filtret ljudisolerade åt det hållet förut, några ideér ?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har Steedas CAI och att det "låter" mer än tidigare är alldeles klart. Tycker jag hör dels ett väsande ljud och när man fullgasar så brölar :D det mer än tidigare. Sen har jag fått för mig att jag hör ett mekaniskt ljud men jag tror det kommer från värmeskyddet runt själva filtret som vibrerar och skramlar mot plåten på insidan av hjulhuset. Hela filter paketet ligger ju löst i motorrummet, lite sunkigt faktiskt.

Filtret som satt i orginal röret skall nog hindra avgaser att komma ut bakvägen, så att säga.

Jag har också Predator tunern, jag har prövat med olika tunes och kör nu med 91 octane CAI tune, vilken verkar funka bra. Tyckte motorn spikade med 93 octane tunen (taskig soppa ?). Vilken kör du ?

Jag har också bytt axleback ljuddämparna så jag har mycket nya "oljud" i bilen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga missljud eller skrammel, har nu lokaliserat ljudet "ylandet".

Det kommer från generatorn :( , sitter en VALEO generator, de brukar iofs låta lite men jag skall nog byta den.

Jag har en tune optimerad efter Ferritta avgas och K&N filter tillsammans med V-POWER 99-oktan.

STOR skillnad :D

Brölandet som blev efter filterbytet gör att det blir fullgas med rutorna nere genom varje tunnel :D

Väsandet är när den suger luft genom det öppna filtret, prova att stillastående varva till motorn så smäller det bra i filtret.

K&N filtersatsen sitter benhårt fast inget löst där inte.

Bilder på installation:

http://www.kandn.com/instructions/57-2565.pdf

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Om ditt filter sitter löst AJ, så måste det ha missats något när det monterades, för det ska sitta hårt, värmeskölden är dock flexibel, men det ska den också vara.

Steeda har tunes även för steedas axle-back system, som är ett grymt system!

För att kunna ladda över tunes till diablon måste man ha en seriell kabel, samt en nätadapter, finns på bl. a clasolsson, pm:a om du vill ha artikelnumret på adaptern, kostar runt 140-150kr.

Link to comment
Share on other sites

Om ditt filter sitter löst AJ, så måste det ha missats något när det monterades, för det ska sitta hårt, värmeskölden är dock flexibel, men det ska den också vara.

Steeda har tunes även för steedas axle-back system, som är ett grymt system!

För att kunna ladda över tunes till diablon måste man ha en seriell kabel, samt en nätadapter, finns på bl. a clasolsson, pm:a om du vill ha artikelnumret på adaptern, kostar runt 140-150kr.

Filtret sitter som berg både i insugsröret och i värmeskölden så det är inga problem men värmeskölden ligger bara på plats där den gamla filterboxen satt, fixerad i endast med 2 "styrpinnar" Men "fast" sitter den inte.

Jag har det som behövs för att ladda ner nya versioner, såg att det kom en ny Steeda tune i April som jag ska ladda ner.

Men finns det nån som kan "göra" tunes i Predatorn här i Sverige ?

Jag har Ford Racing axle back men det borde ju funka med Steedas axle back tune också kan jag tänka. Var kan man hitta en sådan, tro ?

Link to comment
Share on other sites

AJ: Skicka ett mail till Diablosport så kan de hjälpa till med ny "tune".

Det ingår i det fantastiska priset på Predator.

Sedan kan man alltid prova lite själv om man törs :D

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...