Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Tänker byta motor i min 69a mustang HT.

Det sitter en 250 6a med c4 i den nu.( har hört att årsm. 69-70 är lika konstruerad 6a som V8.)

Har hittat en 302 med c6 årsmodell 79, som ska vara helt komplett.

(har ej sett motorn än).

Nu till frågan: Är detta enkelt att genomföra?

eller måste jag byta kardan, hamnar växelväljaren fel, flytta motorfästen för att ta några exempel.

Tacksam för svar

Glenn

Nej det är mycket kostsamt.

Chassi fram är helt olika för 6'a och 8'a

Följande måste du byta.

Spindlar. 6'ans är för tunna och kan gå av!

Bromsar. Trummor eller skivor.

Huvudbromscylinder+ tillbehör

Fjädrar.

Dämpare.

Bromspedal.

Bakaxel måste bytas ut till minst 8''

Kylaren är för liten klarar max av en otrimmad 302.

Motorfästen mot ramen.

Motorkuddar

C6 som är HELT fel på en 302 kräver kortning av kardan. C4 går.

Växelväljarstag måste du bygga ny

Växellådsfäste måste byggs nytt.

Dessutom åker du på nya fälgar och däck för det är 5-bult till V8 istället för som du nu har 4-bult

På en 69'a HT är det inte lönsamt att göra detta.

Billigare att sälja bilen som den är och lägga extra för en 8'a

Been there and done it! ;)

Det är bara att skruva ut sexan och byta eftersom 289 302 har sammabultmönster som 250 :6an: mot vxlådan

du behåller din vxl köper rätt motorfästen motor och karossfästen +

gas reglaget till v8 bil .kuggkransen till v8, har du servostyrning behöver du dessa fästen också. en startmotor kan va bra också:

detta är allt,

du behöver inte göra några modifieringar mer än ovan

lycka till :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Nej C4 för 6'a är inte samma som C4 för V8

Annat converter och annan kåpa, annan startkrans

Har själv gjort detta på en 69'a för 10år sedan

Går icke

Hej Per!

Du skriver att jag måste byta till fembultat.

Det sitter redan fembultat på den!

Någon har sagt mej att mustanger efter årsmod.68

inte skiljer sej nämnvärt mellan sexa och V8a.(däremot före)

Blir lite villrådig.

mvh. Glenn

Jag kollade i "1969 Chassi manual" och det skilljer faktiskt mellan 200cui och 250cui

5-bultat för 250 6'a är korrekt!

Ursäkta mig!

Spindlarna och bromsar ska klara sig.

Har du kollat bakaxeln också?

Har den en bultad kåpa så är det den klenaste axeln som inte håller i längden för V8'an vrid.

Jag minns att jag vred sönder den efter 2 veckor :lol:

Torn,övre och nedre bärarmar är samma på V8 och 6'a och det är nog det du har hört är samma.

Fjädrar är helt olika

Så nu är listan betydligt mindre än i början!

Hej.

Vill bara göra ett inlägg det skall finnas ett godkännande från

FORD på Motorbyte från 6a till 8a utan förändringar i övrigt.

Alla tillverkade Mustanger f.o.m. 69 har samma uppbyggnad i

chassi Oavsett 6a eller 8a.

Det är bara drivlina som är olika.

Detta var ett sätt att spara pengar och arbete. :wink:

250 6 e större än 200 an och har samma bultmönster som 289 302 ialla fall dom som har man låda o då bör det vara lika för c4an har själv gjort en sådan convertering...

men det va kanske en udda bil vi gjorde de på.. :lol:

Nej C4 för 6'a är inte samma som C4 för V8

Annat converter och annan kåpa, annan startkrans

Har själv gjort detta på en 69'a för 10år sedan

Går icke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...