August 11, 200321 yr comment_1873 Hej!Tänker byta motor i min 69a mustang HT.Det sitter en 250 6a med c4 i den nu.( har hört att årsm. 69-70 är lika konstruerad 6a som V8.)Har hittat en 302 med c6 årsmodell 79, som ska vara helt komplett.(har ej sett motorn än).Nu till frågan: Är detta enkelt att genomföra?eller måste jag byta kardan, hamnar växelväljaren fel, flytta motorfästen för att ta några exempel.Tacksam för svarGlenn
August 11, 200321 yr comment_1877 Nej det är mycket kostsamt. Chassi fram är helt olika för 6'a och 8'aFöljande måste du byta.Spindlar. 6'ans är för tunna och kan gå av!Bromsar. Trummor eller skivor.Huvudbromscylinder+ tillbehörFjädrar.Dämpare.Bromspedal.Bakaxel måste bytas ut till minst 8''Kylaren är för liten klarar max av en otrimmad 302.Motorfästen mot ramen.MotorkuddarC6 som är HELT fel på en 302 kräver kortning av kardan. C4 går.Växelväljarstag måste du bygga nyVäxellådsfäste måste byggs nytt.Dessutom åker du på nya fälgar och däck för det är 5-bult till V8 istället för som du nu har 4-bultPå en 69'a HT är det inte lönsamt att göra detta.Billigare att sälja bilen som den är och lägga extra för en 8'aBeen there and done it!
August 11, 200321 yr comment_1878 Det är bara att skruva ut sexan och byta eftersom 289 302 har sammabultmönster som 250 :6an: mot vxlådandu behåller din vxl köper rätt motorfästen motor och karossfästen +gas reglaget till v8 bil .kuggkransen till v8, har du servostyrning behöver du dessa fästen också. en startmotor kan va bra också:detta är allt,du behöver inte göra några modifieringar mer än ovan lycka till
August 11, 200321 yr comment_1883 Nej C4 för 6'a är inte samma som C4 för V8Annat converter och annan kåpa, annan startkransHar själv gjort detta på en 69'a för 10år sedanGår icke
August 11, 200321 yr Author comment_1884 Hej Per!Du skriver att jag måste byta till fembultat.Det sitter redan fembultat på den!Någon har sagt mej att mustanger efter årsmod.68inte skiljer sej nämnvärt mellan sexa och V8a.(däremot före)Blir lite villrådig.mvh. Glenn
August 11, 200321 yr comment_1885 Jag kollade i "1969 Chassi manual" och det skilljer faktiskt mellan 200cui och 250cui5-bultat för 250 6'a är korrekt!Ursäkta mig!Spindlarna och bromsar ska klara sig.Har du kollat bakaxeln också?Har den en bultad kåpa så är det den klenaste axeln som inte håller i längden för V8'an vrid.Jag minns att jag vred sönder den efter 2 veckor Torn,övre och nedre bärarmar är samma på V8 och 6'a och det är nog det du har hört är samma. Fjädrar är helt olikaSå nu är listan betydligt mindre än i början!
August 11, 200321 yr comment_1891 Hej.Vill bara göra ett inlägg det skall finnas ett godkännande från FORD på Motorbyte från 6a till 8a utan förändringar i övrigt.Alla tillverkade Mustanger f.o.m. 69 har samma uppbyggnad ichassi Oavsett 6a eller 8a.Det är bara drivlina som är olika.Detta var ett sätt att spara pengar och arbete. :wink:
August 11, 200321 yr comment_1892 250 6 e större än 200 an och har samma bultmönster som 289 302 ialla fall dom som har man låda o då bör det vara lika för c4an har själv gjort en sådan convertering... men det va kanske en udda bil vi gjorde de på.. Nej C4 för 6'a är inte samma som C4 för V8Annat converter och annan kåpa, annan startkransHar själv gjort detta på en 69'a för 10år sedanGår icke
August 11, 200321 yr Author comment_1893 HejDet finns ingen bultad kåpa på bakaxeln Nu blir det byte!Tack alla för att ni tog er tid att hämta fakta och svara!mvh. Glenn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.