Jump to content

Recommended Posts

Har Alltid varit Ruskigt Frälst på en Mustang -66. Nu är jag Ingen skruvare utan vill ha tag på en i Bra skick!!

Därför, Kära Vänner?? Vad ska jag titta på, vilka frågor ska jag ställa?? Vad är ett Ok pris?? Cab, Röd ska det vara!!

Finns det nån bra litteratur om Bilen?? Tar Tacksamt emot tips

1.Første punkt. Bestem deg for hvilken karosstyp du vil ha. Cab, hardtopp eller fastback.

2. Før du kjøper en Mustang SKAL du lesa allt du kommer over om den aktuella årsmodellen.

3. Ta med en som er duktig på modellen du vil titta på.

4. Ingen fråger er dumma. Fråga her og du vil få svar.

5. Ja det finns masse bøker om Mustang. Vet ej hvor du kan hitta dom. Kjøpar mine i USA.

John

"Den svenska boken om Ford Mustang 64,5-66" är en bra start. Där beskrivs skillnaderna mellan olika modeller och massor av annat. Här finns mer info: http://hem.passagen.se/mustang1/

En viktig sak att kolla om man ska köpa Mustang är rost. Det mesta kan man se med blotta ögat, men Mustangerna kan rosta i luftintaget framför vindrutan, vilket kan vara svårt att upptäcka. Man kan prova om bilen är tät genom att hälla lite vatten i luftintaget. Vattnet ska då INTE rinna in på golvet i bilen utan dräneras ut under framskärmarna. Att på ett korrekt sätt laga en bil som är rostig där är det väldigt mycket jobb med (se här: http://www.mustangbarn.com/Cowl_Vent_Repair.htm ).

Jag har nu i vår köpt en -66a Cab efter mycket letande. Några tips:

Titta och provkör många bilar, så många du bara orkar, det är enormt stor skillnad på hur de känns och uppför sig på vägen. Jag lärde mig mycket bara genom att titta på många bilar. Kolla de vanliga grejorna, rost förstås och för säkerheter kolla däck, bromsar, hjulupphängning.

Bestämt dig för om du ska ha en bil i utställningskick, då är det enormt viktigt med alla detaljer och historia osv. Eller om du vill ha en bil att köra, då är det viktigare att bilen har den utrustning du vill ha och är bra på vägen. Och ser ut som du vill.

Bestäm dig för hur vill du bilen ska vara utrustad; vilken motor, automat eller manuell, styrservo, bromservo.

Sen lärde jag mig så småningom att man aldrig hittar precis den bilen man vill ha, det blir alltid lite kompromiss i slutet.

Mustang 1964 1/2 - 1973 Restorations Guide (Corcoran och Davis) är bra för att se hur alla detaljer skall vara.

För att se hur olika modeller ser ut är t.ex. Standard catalog of Mustang 1964-2004 av Brad Bowling inte helt dum, men det är klart det är bara 5 sidor om 66an i den. Båda böckerna finns på t.ex. www.bokus.com