ragnarrock July 3, 2006 Report July 3, 2006 Hej! Körde hem kärran från verkstad förra veckan. halvvägs hem börjar "brake system"-lampan lysa. Bromsarna fungerade, dock för bra tyckte jag. Det kändes som att de låg på, vid lägre hastigheter verkade bilen dra slött. Någon som stött på detta och kan hjälpa mig?mvh//Magnus Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 4, 2006 Report July 4, 2006 Hej.Vilken årsmodell har du, om det är modellen med tvådeladhuvudbromscylinder så är det troligen så att en krets tagit över jobbet för den andra kretsen. På Mustanger o övriga USA Ford från 67 så har man delat upphuvudbromscylinder i enkret bak och enkrets fram. Alltså en av kretsarna har tryck läcka och det kan varahjulcylinder eller rör, gummiledning på broms sidan somgått sönder eller spruckit. Det som händer då är att fördelningsventilen i det lillamässing delen på insidan av skärmvägen där broms-ledningarna går in och stänger en krets, den som är trasig.Du får alltså leta efter läckan (felet) åtgärda detta ochsedan återställa ventilen i fördelningsblocket till neutraltläge. Börja med att hitta felet så språkar vi vidare hur du nollställer fördelningsventilen på fördelningsblocket där elkontakten för bromsfelslampan på instrumentbrädan sitter. Tänk att det skall vara så svårt att förklara med text. Citera
ragnarrock July 6, 2006 Author Report July 6, 2006 Det är en 69 jag har. Jag ska undersöka lite efter läckor. Sedan hör jag av mej igen! Ja, det är inte alltid så lätt att förklara:D mvh/Magnus Citera
ragnarrock August 8, 2006 Author Report August 8, 2006 Så, bilen är på verkstad nu, så de lär hitta det felet bl a. Men du får ändå gärna berätta hur man får lampan att slockna. mvh//Magnus Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 9, 2006 Report August 9, 2006 Hej.Lampan slocknar när avstängningsventilen sitter ineutralt läge på fördelningsblocket där kontacktenför lampan sitter, fungerar som jordning för lampan.Man måste i de flesta fall demontera fördelningsblocketför att kunna ställa ventilen i neutralt läge. Citera
Ronnie S August 10, 2006 Report August 10, 2006 Verkstadshandbokens sätt att nollställa är ungefär så här (jag har inte boken framför mig, utan skriver fritt från minnet):Om du har haft läckage på främre kretsen så öppnar du en luftningsnippel på bakbromsarna och trycker på bromspedalen tills kolven i fördelningsventilen har centrerats, vilket man ser på att lampan då slocknar. (Om man haft läckage bak så öppnar man alltså en nippel fram istället.) Idén är alltså att man ska fixa ett litet "läckage" på den andra kretsen genom att öppna en luftningsnippel och trycka ut lite vätska. Citera
ragnarrock August 10, 2006 Author Report August 10, 2006 Ok! Ska prova detta, låter ju enkelt och logiskt.mvh//Magnus Citera
MarcusE cmc1900 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Hej, Tänkte ta upp den här tråden igen för jag har ett liknande problem och undrar om ni har något tips.Efter besiktningen blev jag blev tvungen att byta en bromsslang bak. Vid bytet läckte förstås bromsvätskan ut rejält i röret som kommer framifrån, från det lilla mässingsblocket som nämns ovan. Nu tycker jag det tar så otroligt lång tid att få fram ny bromsvätska. Har pumpat och pumpat i en timme men det kommer bara luft. Har också povat att suga med en slang och lungkraft men det känns ganska stumt. Behållaren är full.Kan ventilen ställa sig i ett läga så att det inte går att pumpa eller suga fram ny vätska i ett luftfyllt rör?Bilen är en 67:a med skivor fram och trummor bak. Citera
MarcusE cmc1900 August 29, 2006 Report August 29, 2006 Hej igen,Problemet löst. Förmodligen hade det kommit in för mycket luft i huvudcylindern, för när jag luftade där uppe så fick jag upp trycket och kunde enkelt lufta resten av systemet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.