Husse July 9, 2006 Report July 9, 2006 Har en -89 5.0 motor som jag konverterat till förgasare (2V).Nu är det så att bilen har börjat "spika" vid lätt gaspådrag och hög växel, (4 stegs AOD) det spelar ingen roll om jag sänker tändningen så är ändå spikningarna kvar.Till saken hör att jag har en "stum" fördelare som satt original i Econoline vanen som drivlinan kommer ifrån.Det som är så mystiskt är att motorn började "spika" efter att jag hade testat den på "strippen", då medans jag körde race så lät den OK, sedan dan efter så var den helt skum.Vid "stripp" körningen så åkte jag med lite högre tändning och ca: 20% E85 och bilen gick som sagt bra.Spec. på motorn är original buss motor (block, kam, toppar, fördelare) headers, gjutjärns insug med en Hollye 2 portare, 14"X2" luftfilter, original tändstift (givetvis nya) men med 1,5mm gnistgap pga. MSD 6 AL tändbox, original tändkablar och spole.Någon som kan ha en idé vad som är fel?Kan det vara något annat som slammrar t.ex. kolvstjärtarna som är spräckta eller av, lyftare som är dåliga eller liknande.Har bra oljetryck och tyst motor för övrigt, går ioch försig lite varm, men oljudet finns där även med kall motor.Tacksam för alla typer av teorier och svar då jag nu är helt rådlös.MVH/Hans alias Husse Citera
mrv8 July 9, 2006 Report July 9, 2006 Hej HusseVad kör du med för grader på tändningen? Har du vacumstyrning på tändningen.Hur ser stiften ut?Hur mycket spickar den lite eller riktigt ordentiligt?Små gissningar och lite teorier kan jag bidra med än så länge i alla fall, kan det vara så att du har någon smuts i förgasaren som losnat och satt sig i något munstycke som gör att den går lite för magert efter stripen eller kan du ha vridit upp tändningen istället för ner efter stripen körningen.MvhMrV8 Citera
Husse July 10, 2006 Author Report July 10, 2006 Spikningarna är rätt rejäla när jag har tändningen där den går bäst.Men som sagt bara vid lätt gaspådrag.Har på annat håll också fått tipset om för mager blandning, är själv lite inne på det.Stiften ser ganska bra ut, rena men något för ljusa/vita.Fördelaren är helt "stum" alltså inget vaccum och inga vikter, det sköttes av boxen när maskinen satt i Vanen.Har väl en 5-8 grader födp. har även provat lägre men då går den skit dåligt men utan oljud.Tror på skit i förgasaren, då den vill ströja sig vid gaspådrag, men funderar även om original stiften är för varma och/eller inte tål MSD box och 1,5mm gnistgap.Det som är så konstigt är att bilen gick bra hela söndagen med högre tändning och ca: 20% E85 när det var race, sedan dagen efter hjälpte det som sagt inte ens med en tändning på ca: 5-6 grader då den bara gick dåligt.Skall prova att minska gnistgapet och riva förgasaren igen och i med lite större munstycken, så får jag se om det hjälper.Funkar även något bättre när den är kall, men det är marginellt. Citera
Husse July 11, 2006 Author Report July 11, 2006 Hur är det med powervalve'n skall siffran vara lägre eller högre vid tidigare öppning?Alltså om jag vill att den skall öppna innan vaccumet blir för lågt, skall jag då ha ett högre nummer på den? Citera
mrv8 July 11, 2006 Report July 11, 2006 Hur är det med powervalve'n skall siffran vara lägre eller högre vid tidigare öppning?Alltså om jag vill att den skall öppna innan vaccumet blir för lågt, skall jag då ha ett högre nummer på den?Ja högre nummer för tidigare öppning.ta vacummätaren och titta vad du har för vacum när den spikar.Kan ju bero på för lite bensin men samtidigt märkligt eftersom den tidigare har fungerat med din inställning därav som jag fundera på om det kan ha fastnat något i något av munstyckena.Har du provat på E85 igen den är ju inte lika spik benägen som bensin ifall du kan hitta någon lämplig blandning med den i tanken. Kanske prova med samma blandning som under racet.Vad får du för tändgrader på typ 3000 rpm, blir nyfiken på vad du kör med för grader på dom högre varven.Har du höjt kompet på motorn?Föresten du skriver 2V kör du med en 2portare på motorn? Hur bra drag är det i motorn? Om du kör 2port räker den till även på höga varv? Eller känner du av någon matning av den i dom högre varvtalen.MvhMrV8 Citera
Husse July 12, 2006 Author Report July 12, 2006 Då jag har en sk. stum fördelare, så ändras inte tändkurvan vid högre varv (jag vet att det är fel fördelare, men det är den enda jag har för tillfället) finns inga vikter och ingen vaccumklocka på den.Och ang. höga varv, det är ju en buss motor så kammen tillåter inga högre varv, max varv på kanske 4500-5000.Men efter att i natt försökt läsa en amerikansk bok om Hollye förgasare, så tror jag att det är min powervalve som pajat eller PVRC kanalen som sitter igen, för det är precis när PV'n skall jobba som motorn ströjer sig och oljudet kommer, de hade en bra beskrivning av ljudet i boken, det låter som en "Diesel". Citera
saleen August 31, 2008 Report August 31, 2008 Hej.Jag har en 302" smogmotor som jag bytt kolvar i till flata för att höja kompressionen lite. 2-port holley 500cfm. Den spikar rejält trots olika tändinställingar och försök med iblandat E85. Har du fått ordning på din?Intresserad av att höra vad du kommit fram till... Citera
Husse September 1, 2008 Author Report September 1, 2008 I mitt fall var det helt enkelt höger sidas topp-packning som hade farit.Packningen var trasig mellan cylindrarna.Efter byte av packningar så gick motorn perfekt.Tänk att man kan missa ett så basic fel. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.