Martin CMC1324 August 15, 2003 Report August 15, 2003 Hej!Om ett par månader är det ju dags att ställa av bilarna, så jag och andra också undrar vad man behöver göra för att bilen ska må så bra som möjligt under vinterhalvåret.Har ni goda förslag så gör ett inlägg./Martin Citera
Martin CMC1324 September 1, 2003 Author Report September 1, 2003 Vissa säger att man ska ha kopplingen nertryckt under tiden bilen står stilla under vintern kan någon bekräfta om detta är rätt eller fel? Citera
Pernolf cmc 558 September 1, 2003 Report September 1, 2003 beror ju på om den ska förvaras i varm eller kallgarage, ska den vara i kallgarage så är det ju viktigt att det finns tillräckligt med glykol i vattnet.batteriet mår ju inte speciellt bra av att stå i minusgrader om det laddar ur.sen om man har A/C ska man ju helst köra den några gånger under vintern.Är det funktigt i garaget kan ju en "torrboll" vara en idé att sätta in...veva ner ett fönster kanske?bara lite ideér från mig... Citera
Gäst September 1, 2003 Report September 1, 2003 Nja det låter lite överkurs med att trampa ner kopplingen.Antar för att ytorna skulle rosta lite men det slipas bort efter några urkopplingar.Kanske viktigare om den står extremt fuktigt?Men jag tycker det borde matta fjäderstålet i kopplingen i onödan!Övrigt är det det vanliga att göra1 Plocka ur batteriet och ställ på laddning2 Fulltankad 3 Jag brukar byta olja i motorn för att syror från förbränningen inte ska fräta i onödan på komponener4 Se till att ventilationen är bra5 Palla upp bilen så däcken inte blir ovala plus att du förbättrar ventilationen.6 Täck gärna bilen för att slippa damm som fräter sig fast i lacken.Men är det kallgarage ska du vara försiktig med täckning då fukt kan bli kvar.7 Bilen bör startas 1 ggr/månad för att smörja motor/automatlåda och för att inte insprutnings munstycken ska slagga igen Citera
Martin CMC1324 September 1, 2003 Author Report September 1, 2003 Frågan är om det är lönt att byta oljan.. har ju knappt kört 300 mil sen servicen för 2-3 månader sen.. Citera
Martin CMC1324 September 4, 2003 Author Report September 4, 2003 Ang vinterförvaring ska man ju rengöra bil och lack. Hittade en trevlig sida om polering mmhttp://www.cms-internet.com/carcare/index.asp Citera
Recommended Posts