MarcyWK August 8, 2006 Report August 8, 2006 hej..har precis fått hem en ny magnetkoppling till acn..de jag undrar är om man vid monteringen ska använda smörjfett nånstans??? känns inte bra att bara skruva ihop den helt torr..//makkan Citera
grufman August 8, 2006 Report August 8, 2006 hej..har precis fått hem en ny magnetkoppling till acn..de jag undrar är om man vid monteringen ska använda smörjfett nånstans??? känns inte bra att bara skruva ihop den helt torr..//makkanInget ska smörjas. Bara att banka ihop, det ska absolut inte smörjas mellan tryckplatta och remskivan... Glöm inte att flytta över shimsbrickan. Citera
David_gävle August 9, 2006 Report August 9, 2006 Det den brickan som man justerar in glipan mellan magnetkopplingen och remskivan.För litet glapp=kompressorn går hela tidenFör stort glapp=kompressorn slår ej till eller slår ifrån med varm motor.glipan ska vara mellan 0,35-0,85 mmoch bulten ska dras med 14 nmNär du har monterat den låt motorn gå på tomgång med ac igång så att magnetkopplingen få slitas in. Citera
grufman August 9, 2006 Report August 9, 2006 shimsbrickan vad är de??ser ut som en liten kopparbricka, brukar fastna på tryckplattan. Citera
MarcyWK August 10, 2006 Author Report August 10, 2006 ok.. tack för tipsen..nu har jag monterar allt.. hittade shimsbrickan där med så nu är de 0,5mm emellan ochså.. när acn är avstängd så funkar allt som de ska. men när jag startar acn så går den en liten stund sen slutar den o fortsätter sen igen.. ska de va så??? de ser inte ut att gå tungt eller så Citera
David_gävle August 10, 2006 Report August 10, 2006 Om det är en liten tid som kompressorn är aktiv kan det vara för lite gas i systemet. Ev en pressostat.Vad var det som gjorde att du var tvungen att byta magnetkopplingen? Citera
MarcyWK August 10, 2006 Author Report August 10, 2006 den förra blev överhettad när jag körde med acn igång... antar att de beror på att lagrena var slut.. för sen började den låta illa som fan ochså.. Citera
David_gävle August 10, 2006 Report August 10, 2006 Får du nån riktig kyla?vid 20 grader ska den kyla under 10 grader Citera
MarcyWK August 10, 2006 Author Report August 10, 2006 nej acn gav inte så mycket kyla innan kopplingen gick sönder.. kan de vara nåt fel på kompressorn som orsakat de hela?? Citera
David_gävle August 11, 2006 Report August 11, 2006 Det kan ju vara så att du har ett läckage i ac systemet eller så att innan magnetkopplingenskar ihop att det blev ett övertryck i systemet och säkerhetsventilen löstes ut.Går motorn väldigt trög så att den nästan vill dö när ac slår till? Citera
MarcyWK August 11, 2006 Author Report August 11, 2006 jaa de hörs ju att den går lite trögare när acn drar igång..men jag ska ta i veckan o kolla om de är någon gas i den..Nu hände nästa tråkiga sak, skulle precis starta bilen hörde endast ett knakande ljud o motorn gick inte runt.. vågade inte försöka mer.. hoppas att de är batteriet som är dåligt för jag har knappt kört något på tre veckor.. ska kolla de senare.. Men de lät ju inte roligt iaf.. kan de va startmotorn som är kass??typiskt när man ska sälja bilen om två veckor.. Citera
convertible90 August 11, 2006 Report August 11, 2006 Hej,Om batteriet är ok så är det troligtvis startreläet som är kass.Då hörs ett knackande ljud. Ett startrelä kostar max 200-300./Lasse Citera
MarcyWK August 11, 2006 Author Report August 11, 2006 ok.. hoppas på de då..vart i bilen sitter de?? svårt att byta?? Citera
convertible90 August 13, 2006 Report August 13, 2006 På min 90:a sitter det under en plastkåpa strax efter batteriet mot fjäderbenet på vänster sida.Följ den tjocka röda kabeln från batteriets pluspol så hittar du nog.Det är lätt att byta./Lasse Citera
Pernolf cmc 558 August 14, 2006 Report August 14, 2006 är nog bara batteriet som behövs laddas. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.