Darne August 19, 2006 Report August 19, 2006 Hej!Jag tvättar alltid min bil (även när den bara är dammig). Har hört de som enbart våttorkar med typ"magictrasa" och hävdar att inte lacken blir repig. Har ännu ej vågat pröva men man skulle ju spara mycket arbete. Hur gör ni?Någon som förresten har något bra tips på rengöring av kylaren från insekter utan att skada den (och inte söla ner hela motorutrymmet)Mvh"Darne" -67 cabCMC 1080 Citera
Lasse CMC 1263 August 19, 2006 Report August 19, 2006 Brukar göra ren kylaren med en tandborste. Det fungerar bra.MvhLasse Citera
Svedis August 20, 2006 Report August 20, 2006 Högtryckstvätt innifrån. Lite vatten skadar ingen... Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 21, 2006 Report August 21, 2006 Hej.Använd diskborste för att rengöra kylaren från flugormm, använd aldrig högtryck på kylaren, gör merskada än nytta.Förresten avänd inte högtryck över huvud tagetpå finbilen, högtryck är för skitiga uteplatser,traktorer,lastbilar terrängfordon.Jobbat med rekond i många år, använder sällanhögtryck, mest till skitiga fälgar, i övrigt är detrengörning för hand som gäller. Citera
Darne August 27, 2006 Author Report August 27, 2006 Hej igenTack för tipsen till kylarrengöring.Men vad tror ni igentligen om våttorkning av lacken med "magictrasa" i stället för normaltvätt?Darne Citera
MrTurbo_1645 August 27, 2006 Report August 27, 2006 Varför inte tvätta bilen istället? Jag tvättar och torkar sedan, brukar funka bäst... Skippa magiska trasor enligt mig. Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Hej.Jag må vara lite knäpp, men att tvätta sin finbil med massorav vatten . Om man inte vet rostskyddet i alla skrymslen och vrår så skall man i största möjliga mån inte tvätta mer än nödvändigt. Jag har alltid koll på mitt rostskydd då jag gör detta självmen jag tvättar mycket sällan, till största delen så använderjag Carlifornia Duster, efter användandet av den så tar jagen hink med jummet vatten och en ren öglad frotehanddukoch torkar bilen. Jag är mycket noga med att skölja ur handduken ofta underavtorkningen, det är ingen fara med lacken om du har behandlatden med vax eller någon typ av försegling. Så gör jag. Citera
Janne Holm CMC1740 August 28, 2006 Report August 28, 2006 Hmmdu är inte alls knäpp i så fall är vi flera Jag tvättar mussen mycket försiktigt i garaget trots att jag bara har en garage lack på den, för rostlagning då ofta vatten vid tvättning kommer på oönskade ställen är inte kul. men så är det att ha en hobbybil att pyssla om. Damen där hemma har en häst av annat slag, inte spolar hon av "skiten" med vattenslang Taskig jämförelse kanske men varför inte Citera
Darne August 28, 2006 Author Report August 28, 2006 Hej LarsKanske lite dum fråga men vad är California Duster?MvhDarne Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 29, 2006 Report August 29, 2006 Hej.Inga frågor är dumma, California Duster är en typ avdammborste, avlägsnar damm och småsmuts. Finns att köpa hos expelvis American Racing dyr menmycket bra och håller en hel evighet om man sköterom den. Citera
Ronnie S August 30, 2006 Report August 30, 2006 Jag använder också en California Car Duster (jag har haft den i 12 år nu). Fungerar jättebra på damm och pollen tex.http://calcarduster.com/originalDuster.asp Citera
Darne August 30, 2006 Author Report August 30, 2006 Hej!Tack för tipsen. kommer att köpa en California Duster omgående.Har hittills alltid tvättat traditionellt men oftast är det ju enbart damm och då är det ju lite onödigt.MvhDarne Citera
Recommended Posts