Monshine August 20, 2003 Report August 20, 2003 jag har nyss köpt en mach 1 -71 med en 351 clevland 4v ev sitter det högkomp kolvar i den annars är den i stort orginal, förgasaren är en holley 600, orginal grenrör. är det någon som vet vad som bör göras för att få fram ca 100 kusar till. Citera
joppe CMC 209 August 22, 2003 Report August 22, 2003 Du kan börja med att byta förgasare till holley 750 .I samma veva kanske lite vassare kam . Samt headers . Vill du spinna vidare kan du montera lustgas . Det finns ingen gräns för vad man kan hitta . Mer än plånboken . Lycka till hälsningar John . Citera
Gäst August 22, 2003 Report August 22, 2003 Förgasar byte gör inget för effekthöjningen om du redan har en Holley 600Som vanligt är det missförstånd när det gäller detta.En 351 maskin har inte behov av mera än ca 550cfm om man räknar på 90% volym effektivitet. Och det är högt räknat!Börja med att matcha en ny kamaxel tillsammans med ett insug och som sagt bra headders och avgassystem.Hur vass kam du väljer beror på dig?Ska du enbart tävla med bilen så hugg till med något regält men de kräver omfattande arbete med toppar.Dessutom pallar inte transmissionen heller om du ska hålla på med sånt.De flesta kör dock normal körning till 99% och sista 1% är en och annan gasning vid rödlyktorna! Då ska du max ha en kamaxel/Insug likt det Edelbrock RPM systemet.Annars får du problem med bromsservon!4V topparna är trötta och vaknar inte förän vid högre varvtal.Hittar du ett par 2V toppar så ökar dom effekten i registret 0-5000rpmLustgas är himmla kul! Men kräver mycket tekniskt kunnande av dig och tar hårt på motorn.Vevlagerbytena kommer dugga tätt! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.