Jump to content

Byte av blinkersspak


Göran LX

Recommended Posts

Hej,

har någon bytt blinkersspak på en Mustang 94:a? Jag lossade plastskydden runt rattstången. Det övre kan inte lossas p g a att det sitter fast m h a spaken för att vinkla ratten och tändningslåset. Hur går man vidare?

Hälsningar

Göran

Link to comment
Share on other sites

Spaken ska bara skruvas ut och tändninglåset plockas ur genom att man för in en dorn i ett litet runt hål på undersidan av låset och trycker in den lilla fjädrande "pluggen". Har dock för mej att tändningslåset ska stå i läge 2 för att den ska lossa men det lär du märka...

Link to comment
Share on other sites

Tack Frasse,

jag hade redan hunnit byta blinkersspaken när jag läste ditt svar. Jag kopplade inte ur batteriet först, så jag hade kanske tur att airbagen inte löste ut? Jag får nog skaffa mig en reparationshandbok.

Lite frustrerande är att blinkersena fortfarande inte funkar, trots att säkringarna är hela, blinkersreläet och blinkersspaken bytta, så jag får nog börja mäta lite och se var signalen försvinner.

MVH

Göran

Link to comment
Share on other sites

Varken blinkers eller varningsblinkers fungerar. Det slutade fungera när jag skulle böja till en lampkontakt som glappade. Jag råkade nog kortsluta (blinkers-)lampan med en skruvmejsel. Blinkfrekvensen sjönk långsamt tills den lade av helt. Därför trodde jag att blinkersreläet kanske hade brunnit. Jag kollade först säkringarna, bytte sedan blinkersrelä och blinkersspak, men har fortfarande inget blink. Jag har dock inte mätt några säkringar än, så jag kan ju ha missat att det ändå finns någon trasig säkring.

Jag har inte provat alla funktioner i blinkerspaken efter bytet, men ljustutan funkar i alla fall.

Varningsblinkersen och den vanliga blinkersen går väl på olika säkringar, tror jag.

MVH

Göran

Link to comment
Share on other sites

När jag kollar på kopplings-schemat så drivs Blinkrelät av 2 st 15Amp säkringar (nr 1 och nr 9).

På blinkrelät är :

Lila/Orange matning från säkring 1

Röd/vit matning från säkring 9

svart är jord

Ljus blå är varningsblinkers signalen ut

Vit/Röd är vanlig blinkerssignal ut

Dessa hade jag kontroll mätt...

Efter blinkrelät sitter blinkersspaken som matar direkt ut till alla lampor...

Du skrev Blinkrelä men på schemat står det "Solid State Relay" dvs ett elektroniskt relä utan mekaniska delar, bara så du inte bytt fel alltså...

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen, Peter.

Jag bytte det gula reläet vid säkringsboxen under instrumentbrädan. Jag kan inte se på det om det är mekaniskt eller elektroniskt, men det vore en logisk förklaring varför blinket fortfarande saknas, om jag har bytt fel relä. Jag tar med en utskrift av ditt meddelande, så att jag har det tillgängligt när jag mäter i kväll.

MVH

Göran

Link to comment
Share on other sites

Nu funkar allt igen! Jag hade missat att säkringen till varningsblinkersen hade gått. I fall någon undrar, så funkar inte den vanliga blinkersen heller när denna säkring har gått, trots att den vanliga blinkersen har en egen säkring.

Tack än en gång Peter och Frasse!

MVH

Göran

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...