Lars Brisman January 26, 2007 Report January 26, 2007 Det yttre belägget på skivbromsar med 2-kolvsok (67-) 68- och framåt skall tydligen fästas mot oket med en pinne + ett dj-t motspänstigt låsbleck av fjäderstål.Det går kanske an att få dit om man har ett löst ok på verkstadsbänken,men lögn i h-e om man ligger på golvet och har oket hängande i slangen.Tidigare ägare/mekar har uppenbarligen gett upp, eller låtit bli att montera pinnen och blecket - för det fanns inte på mina bromsar.Vad skall de vara bra till?Jag mekat många andra typer av skivbromsar , men inte sett någon liknande anordning som håller belägget mot oket.Någon som vet?Hälsningar/Lasse B Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 26, 2007 Report January 26, 2007 Hej.Det skall inte vara några problem att montera sprintarna eller nitarna med låsbläck, det som är lite knepigt är atthålla emot sprinten för att få på låsbläcket, du kan lösa det genom att lägga i något mellan nitens huvud ochfingertopp typ liten skruv eller liknade i det lilla håletpå insidan av klossen, glöm inte ta bort mothållet skruven. Sprintarnas jobb är att hålla bromsklossen på plats ioket, man skall inte låta bli att montera dessa sprintar,utan sprint ligger klossen lös och släpar mot bromskivanvilket gör att klossen får en liten kilform, den slits utmycket fortare utan sprintar. Det finns massor av orsaker till att man inte bör låta bliatt montera sprintarna en sak är ren slöhet. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 28, 2007 Report January 28, 2007 Hej igen Lars.Låsbläcket skall bara tryckas på plats, det är en litenlåsning som går i när bläcket trycks på, inga problemmed det heller vad jag kan förstå. Låt aldrig oket hänga i bromsslangen, bind upp det iframvagnsfjädern, annars är det risk för skador påslangen. Vid byte av klotsar kan det vara bra att köpa en extramonteringssats då det händer att låsbläcken går söndervid demontering Citera
Recommended Posts