Taifun38 September 16, 2003 Report September 16, 2003 Hei!Jeg er ny i dette forumet! Tidligere hadde jeg en -68 fastback med en 392" stroker koplet til en Tremec TKO 5-trinns låda. Nå har jeg en -66 cab som jeg skal beholde original med 289" 2V men jeg vurderer evt. å bytte ut C4'en mot en AOD og 3:55 utveksling bak. Jeg har lest i et annet forum at kardantunnellen må modifiseres for å få plass til AOD'en på -65&66 modellene,stemmer dette? Jeg skal som sagt ikke bygge noen muskelbil men jeg har alltid likt en bil med overdrive og i dette tilfellet 3:55 i bakakselen mot 2:80 som jeg har nå.Hilsen Erik, Bergen-Norge Citera
Gäst September 16, 2003 Report September 16, 2003 HejNej det är felTunneln behöver inte breddas. Däremot får du problem med avgassytemet.Du kan inte heller installera AOD lådan med motorn på plats...Längre bult till AOD vilket gör att de slår in i plåtenKardanen måste kortas 1''Nytt växelådsfäste måste tillverkasDu kan inte behålla din startkrans om du ska köra med din gammla 289'aDu måste ha en 164tänders krans med 28.2 OZ vikt som dessutom stämmer med Turbinens bultdelning. De finns flera olika. Special alltså!Plåten mellan AOD/289 motorn går ej att använda. du måste ha en plåt från en 5.0 motorDu måste tillverka en hemmagjord TV (Throttle Valve) länkage. Ett helvete Gör du fel här så havererar AOD lådan!Alltså det är krångligt att koppla en gammal motor till en AODMycket effektivare att köpa en komplett 5.0'a med AOD Citera
Taifun38 September 16, 2003 Author Report September 16, 2003 Takk for svaret! Alle detaljer bortsett fra evt. tunnellklarering er jeg klar over og når sant skal sies så går jo bilen riktig pent(se:snyggt) med C4/2:80 på denne bilen som er best til cruising....Hilsen Erik Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.