Jump to content

elfel


lestat

Recommended Posts

nåt förslag??

när jag slår på lyset, så lyser allt (liite svagare på höger bakljus)

men om jag tex bromsar, så funkar inte blinkers. (oxså höger sida)

nån som har nån aning? vart man ska börja.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det låter som jordfel. Har varit med om nästan exakt samma sak på en polares bil (-71 HT det oxå) och då var en kabel lös på ena lamphållaren i baklyset. Börja där bak och kolla så du har bra jord. Du kan ju alltig testa med att dra en lös kabel direkt till chassi, funkar det bättre då så är det bara att kolla upp alla jordanslutningar i närheten av bakljusen.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

hej,

Låter garanterat som ett jordfel.

Förmodligen på någon central punkt eftersom allt ljus i princip blir fel.

Testa ljuskontakten i första hand, byt om du har någon annan till hands.

Nästa steg är att kolla ala yttre ljusanslutningar / lamphållare som alltid är utsatta för fukt etc.

Ta ut en lampa itaget och kolla vad som händer.

Alltid något att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det låter som det vanliga jord-fel problemet, om någon enhet i elsystemet lider av dålig jordning så får man dom mest underliga problem.

Kolla lykthuset på höger sida, rost eller dålig kontakt mot karossen kan vara felet. Ha någon som bromsar åt dig, blinkers på, gå runt med en startkabel, en ända ansluten i säker jord (ren chassi metall)

och lägg andra ändan mot den mistänkta enhetens jordnings punkt.

När blinkers & bromsljus funkar har du hittat felet!

Kanske...

( OJ va många jordfelare det kom... när jag började skriva så var det noll svar på din fråga, nu verkar det överflödig eftersom samma lösning redan presenterats!)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla. Vi får inte glömma att mycket av elen till lysen som blikers och bromsljus och även parkeringljus går via kontacktstycket under ratten. Det kan vara långsökt men kolla att anslutningar och kablar sitter där dom ska. Tag bort ratten och kolla där när du skall kolla el men som det skrivits tidigare så kan jordfel på en Mustang ställa till med många underliga fel. Problemet med el på USA bilar fram för allt upp till sent 70tal är att all el går direkt genom olika manöverorgan och utan reläer.

Link to comment
Share on other sites

Yoohoooo....

tackar för allas tips, det gick alldeles utmärkt.. hade gruvat mig i ett par veckor för att sätta igång att kolla kabel...

men jösses vad jag garvade igår... stod böjd över bagageutrymmet, och inser att på vänster sida går det 3 kablar till lampa, men på höger sida bara 2... :lol: ... så det var fixat på 2 röda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...