Jump to content

AC


Anders Östh

Recommended Posts

Hej, är det någon som vet något om AC utrustningen till en HT-68.

Jag fick med diverse delar till min när jag köpte den och tänkte sparka igång detta men nu ligger AC-kompressorn i garaget och vet inte hur jag ska koppla in detta.

Skulle behöva någon form av ritning på detta...... men var hittar jag det?

mvh // Anders

Link to comment
Share on other sites

Är det bara kompressorn som är urmonterad, eller har du en liten hög med delar?

Jag har just demonterat min AC och har i någorlunda färskt minne vad för delar som systemet omfattar. Förutom evaporatorn inne i kupén så är det:

- själva kompressorn med remskiva

- tre slangar

- två fästplattor (gjutjärn)

- diverse bultar

- kondensor (kylare)

- torkfilter (behövs nog ett nytt)

Har motorn tidigare körts med påmonterad AC så finns där väl en extra remsiva på vevaxeln, och kanske ett generatorfäste med en mindre remskiva på?

Kanske bäst att kolla att du har alla delar innan du drar igång projektet.

Hälsn.

Lasse B

1716

Link to comment
Share on other sites

Jo den har varit monterad tidigare men inte återmonterad efter motorrenoveringen, så det är en hög med delar som ligger i låda.

Så det ska nog stämma så långt, problemet är väl snarast att man skulle ha en skiss/ritning på hur det ska monteras innan jag åker och fyller upp den om det nu fortfarande finns någon som fyller denna gamla vätska här i Stockholmstrakten

Vi får se............

Tack för informationen // Anders

Link to comment
Share on other sites

om du sätter dit ett nytt torkfilter och byter nipplar brukar det inte vara några som helst problem att köra R134 istället för R12. I undantagsfall kan man bara fylla rakt av.

Ny olja kör man in i samma veva.. men köp en ny tork redan nu, för har den legat öppen är den förstörd...

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna och tippsen ;)

Ska kolla av delarna lite mera nu för det ser ut som att det saknas lite delar, typ staget och en slang.

Var får man tag i ett nytt filter ??

Kan vilken AC verksad som helst fylla upp och provtrycka en så här gammal AC anläggning ??

mvh // Anders

Link to comment
Share on other sites

byter nipplar brukar det inte vara några som helst problem att köra R134 istället för R12.

Var får man tag i den nya påfyllnadsnippeln så att det går att fylla på med den nya R134 vätskan ??

samt vilken mängd o tryck skall det vara i systemet ??

Dessa frågor fick jag när jag var i kontakt med en kille som gör lite på sidan om så att säga

// Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...