Anders Östh April 17, 2007 Report April 17, 2007 Hej, är det någon som vet något om AC utrustningen till en HT-68.Jag fick med diverse delar till min när jag köpte den och tänkte sparka igång detta men nu ligger AC-kompressorn i garaget och vet inte hur jag ska koppla in detta.Skulle behöva någon form av ritning på detta...... men var hittar jag det?mvh // Anders Citera
Lars Brisman April 17, 2007 Report April 17, 2007 Är det bara kompressorn som är urmonterad, eller har du en liten hög med delar?Jag har just demonterat min AC och har i någorlunda färskt minne vad för delar som systemet omfattar. Förutom evaporatorn inne i kupén så är det:- själva kompressorn med remskiva- tre slangar- två fästplattor (gjutjärn)- diverse bultar- kondensor (kylare)- torkfilter (behövs nog ett nytt)Har motorn tidigare körts med påmonterad AC så finns där väl en extra remsiva på vevaxeln, och kanske ett generatorfäste med en mindre remskiva på?Kanske bäst att kolla att du har alla delar innan du drar igång projektet.Hälsn.Lasse B1716 Citera
Anders Östh April 18, 2007 Author Report April 18, 2007 Jo den har varit monterad tidigare men inte återmonterad efter motorrenoveringen, så det är en hög med delar som ligger i låda.Så det ska nog stämma så långt, problemet är väl snarast att man skulle ha en skiss/ritning på hur det ska monteras innan jag åker och fyller upp den om det nu fortfarande finns någon som fyller denna gamla vätska här i StockholmstraktenVi får se............Tack för informationen // Anders Citera
grufman April 18, 2007 Report April 18, 2007 om du sätter dit ett nytt torkfilter och byter nipplar brukar det inte vara några som helst problem att köra R134 istället för R12. I undantagsfall kan man bara fylla rakt av.Ny olja kör man in i samma veva.. men köp en ny tork redan nu, för har den legat öppen är den förstörd... Citera
Lars Brisman April 18, 2007 Report April 18, 2007 Har några bilder som ev kan vara till hjälp.Jag vet inte om AC för 67 och 68 var monterade på samma sätt.Bilderna är iaf från min 67:a.Hälsn.Lasse B Citera
Anders Östh April 19, 2007 Author Report April 19, 2007 Tack för bilderna och tippsen Ska kolla av delarna lite mera nu för det ser ut som att det saknas lite delar, typ staget och en slang.Var får man tag i ett nytt filter ??Kan vilken AC verksad som helst fylla upp och provtrycka en så här gammal AC anläggning ??mvh // Anders Citera
Svedis April 19, 2007 Report April 19, 2007 Proffsen i din närhet, är dom i Vallentuna ( industriområdet innan).http://www.eurotrans.se/Dom kan du nog få hjälp av? Är det original AC i mussen eller något eftermonterat? //Svedis Citera
Anders Östh April 19, 2007 Author Report April 19, 2007 Tack för det tippset, ska kontakta dom efter monteringen.Det är orginalgrjor son satt på bilen innan motorrenoveringen men förre ägaren ville inte montera det eftersom det tar kraft av motorn. Citera
Anders Östh April 20, 2007 Author Report April 20, 2007 byter nipplar brukar det inte vara några som helst problem att köra R134 istället för R12.Var får man tag i den nya påfyllnadsnippeln så att det går att fylla på med den nya R134 vätskan ??samt vilken mängd o tryck skall det vara i systemet ??Dessa frågor fick jag när jag var i kontakt med en kille som gör lite på sidan om så att säga// Anders Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.