Gtttggg May 2, 2007 Report May 2, 2007 Min 289:a går ojämnt som om den inte verkar tända på alla cylindrar och när jag släpper gasen borde den i vanliga fall gå på tomgång men då dör den istället. Hade ett annat problem med den tidigare (se generella frågor) så nu dök det här problemet upp i efterhand. Visserligen startade jag bilen utan luftburken med luft-filtret och därmed är slangarna till ena ventilkåpan och slangen till oljelocket helt öppna. Tändspolen med förkopplingsmotstånd köpte jag idag men motståndet började ryka av nån anledning. Kan motorn gå ojämnt pga slangarna är inte anslutna till luftburken? Bilen har gått bra förut med nya tändstift och tändkablar. Citera
Ronnie S May 2, 2007 Report May 2, 2007 I höger ventilkåpa ska det sitta en PCV-ventil, och från den ventilen går det en slang till som ansluter baktill på spacern under förgasaren. Så ser det ut original i alla fall. (Bild på spacer: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ford-Mot ... enameZWDVW ) Om det inte sitter någon slang på spacern under förgasaren så kommer motorn suga tjuvluft där, och gå som en kratta. Om den andra slangen inte är monterad, den mellan oljelock och luftrenare, ska du inte märka någon skillnad i gång på motorn tycker jag. Citera
Gtttggg May 2, 2007 Author Report May 2, 2007 Tack för upplysningen!Den slangen som ska egentligen gå till spacern under förgasaren som du säger, är avklippt och igenpluggad av nån orsak. Den som hade bilen före mig, gjorde detta ingreppet. Så den slangen går istället till luftburken på baksidan istället och den andra slangen går mellan oljelocket och luftburken. Jag fick tipset att montera tillbaka den gamla brytarspetsen och gamla tändspolen för motorn gick fint innan bytet. Ska testa det och se vad som händer.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.