Jump to content

Recommended Posts

Hade loss fördelaren men nu vet jag inte hur den ska kuggas för att det ska bli rätt. :oops: Hittar inga märken varken på fördelaren eller på vevaxeln. Hur gör man??

Vore tacksam för snabba svar! :roll:

Hej.

Om du står framför motorn, kolla ner på vevaxelns remskiva,

bakom den sitter svängdämparen med märkning för tändning. :roll:

Ställ in tändläget med att vrida runt motorn för hand, när

märkning TDC kommer upp så skall den stå under piggen

för tändinställning, piggen är gjuten i bröstkåpan på 289 ser

ut som en spårmejsel av större modell. :roll:

Ställ alltså TDC på svängdämparen under den piggen. :?

När du nu sätter i fördelaren så skall den gå i lite före sin

rätta plats, man får helt enkelt vrida ner den med att ha

rotorn som vrid verktyg. :?

Fördelaren skall vid montering passas in drivaxeln för

oljepump, som är av sexkantstyp, den passas in i botten

av fördelaraxeln som har ett sexkants hål. :?

Detta med oljepumpens drivaxel kan du lösa genom att

vrida vevaxeln något framåt bakåt, då brukar fördelaren

åka ner på sin plats med hjälp av lite tryck. :shock:

För att få fördelaren rätt så är det viktigt att TDC är klar på

svängdämparen, sätt i fördelaren på sin plats och se till att

rotorn är monterad, kolla fördelarlock och se vad tändkabel

till stift nr1. :?

Plats 1 på locket brukar original ligga i ricktning snett fram

höger, den lilla vacumklockan på fördelaren skall peka nästan

rakt mot kylaren i färdricktning, plats 5 på locket skall göra att

rotorn peka mot förarplatsen, alltså bakåt. :roll:

Rotorn skall alltså peka på platsen för ettans tändkabel eller

strax innan. :)

TDC på svängdämp inställt och rotorn på 1ans plats på fördelar

lock, nu kan det komma upp ett problem som är ganska vanligt,

det är att fördelaren nu kan sitta ett halv varv fel, detta märker

du när du startar upp (misständer). :shock:

För att åtgärda detta fel så måste motorn ställas in igen i TDC,

om nu fördelarens rotor pekar på 1an på fördelarlock och det

visade sig att det var fel vid prov. :(

Snurra motorn med handkraft så att rotorn pekar på tändpungt 5

i stället på fördelarlocket, bakåt mot förarplats. :)

Lyft upp fördelaren försiktigt och vrid runt rotorn till 1an igen

snett fram höger, sätt tillbaka fördelaren igen. :?

Om du förstår min snurriga förklaring på hur jag gör, så bör

motorn gå igen som den ska. ;)

Tack för det. Ska försöka få ihop det nu.

föresten, vilken cylinder är vilken?

1v2

3v4

5v6

7v8????

eller

5v1

6v2

7v3

8v4

eller på nåt annat sätt. Hoppas nån förstår frågan.

Finns det några märkningar??

Tack för det. Ska försöka få ihop det nu.

föresten, vilken cylinder är vilken?

1v2

3v4

5v6

7v8????

eller

5v1

6v2

7v3

8v4

eller på nåt annat sätt. Hoppas nån förstår frågan.

Finns det några märkningar??

Det brukar finnas märkningar för cylindrarnas numrering på insugets kanaler också (åtminstone på originalinsug).

Tack. det är alltså..

__/-------\__

I.....5v1.....I.........Motorrum

I.....6v2.....I.....<------------------

I.....7v3.....I

I.....8v4.....I

--------------

I..O............I.........Kupé (ratt och säten är utritade)

I.!!!!!..!!!!!.I.....<------------------

I !!!!!!!!!!!! I

__________

I................I.........Skuff

I................I.....<------------------

I-------------I

Hoppas ni gillar min fina skiss ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...