Skotran May 20, 2007 Report May 20, 2007 Hade loss fördelaren men nu vet jag inte hur den ska kuggas för att det ska bli rätt. Hittar inga märken varken på fördelaren eller på vevaxeln. Hur gör man?? Vore tacksam för snabba svar! Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 20, 2007 Report May 20, 2007 Hej.Motor är ganska intressant att veta typen på, sedan kommerlösningen på problemet, från någon av oss. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 21, 2007 Report May 21, 2007 Hej.Om du står framför motorn, kolla ner på vevaxelns remskiva,bakom den sitter svängdämparen med märkning för tändning. Ställ in tändläget med att vrida runt motorn för hand, närmärkning TDC kommer upp så skall den stå under piggenför tändinställning, piggen är gjuten i bröstkåpan på 289 ser ut som en spårmejsel av större modell. Ställ alltså TDC på svängdämparen under den piggen. När du nu sätter i fördelaren så skall den gå i lite före sinrätta plats, man får helt enkelt vrida ner den med att harotorn som vrid verktyg. Fördelaren skall vid montering passas in drivaxeln för oljepump, som är av sexkantstyp, den passas in i botten av fördelaraxeln som har ett sexkants hål. Detta med oljepumpens drivaxel kan du lösa genom att vrida vevaxeln något framåt bakåt, då brukar fördelarenåka ner på sin plats med hjälp av lite tryck. För att få fördelaren rätt så är det viktigt att TDC är klar påsvängdämparen, sätt i fördelaren på sin plats och se till attrotorn är monterad, kolla fördelarlock och se vad tändkabeltill stift nr1. Plats 1 på locket brukar original ligga i ricktning snett framhöger, den lilla vacumklockan på fördelaren skall peka nästan rakt mot kylaren i färdricktning, plats 5 på locket skall göra attrotorn peka mot förarplatsen, alltså bakåt. Rotorn skall alltså peka på platsen för ettans tändkabel ellerstrax innan. TDC på svängdämp inställt och rotorn på 1ans plats på fördelar lock, nu kan det komma upp ett problem som är ganska vanligt, det är att fördelaren nu kan sitta ett halv varv fel, detta märker du när du startar upp (misständer). För att åtgärda detta fel så måste motorn ställas in igen i TDC,om nu fördelarens rotor pekar på 1an på fördelarlock och det visade sig att det var fel vid prov. Snurra motorn med handkraft så att rotorn pekar på tändpungt 5 i stället på fördelarlocket, bakåt mot förarplats. Lyft upp fördelaren försiktigt och vrid runt rotorn till 1an igensnett fram höger, sätt tillbaka fördelaren igen. Om du förstår min snurriga förklaring på hur jag gör, så börmotorn gå igen som den ska. Citera
Skotran May 21, 2007 Author Report May 21, 2007 Tack för det. Ska försöka få ihop det nu.föresten, vilken cylinder är vilken?1v23v45v67v8????eller5v16v27v38v4eller på nåt annat sätt. Hoppas nån förstår frågan.Finns det några märkningar?? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 21, 2007 Report May 21, 2007 Hej.Lättast är om du står framför motorn och räknar påvänster sida, första är 1-2-3-4, Höger första är 5-6-7-8. Alltså 4 närmast torpedvägg vänster och 8 närmast torpedvägghöger. Citera
Ronnie S May 22, 2007 Report May 22, 2007 Tack för det. Ska försöka få ihop det nu.föresten, vilken cylinder är vilken?1v23v45v67v8????eller5v16v27v38v4eller på nåt annat sätt. Hoppas nån förstår frågan.Finns det några märkningar??Det brukar finnas märkningar för cylindrarnas numrering på insugets kanaler också (åtminstone på originalinsug). Citera
Skotran May 22, 2007 Author Report May 22, 2007 Tack. det är alltså..__/-------\__I.....5v1.....I.........MotorrumI.....6v2.....I.....<------------------I.....7v3.....II.....8v4.....I--------------I..O............I.........Kupé (ratt och säten är utritade)I.!!!!!..!!!!!.I.....<------------------I !!!!!!!!!!!! I__________I................I.........SkuffI................I.....<------------------I-------------IHoppas ni gillar min fina skiss Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.